gribskov: Siden forlaget People's Press forrige uge udgav bogen "Den hemmelige Socialdemokrat", har alle medierne beskæftiget sig med spekulationer om mulige socialdemokratiske forfatteremner og ordførende navngivne journalister.
Ugeposten Weekend valgte selvfølgelig at gå direkte til den lokale kilde. Lidt udtørret måske, da Gribskovs nuværende byrådsmedlem, socialdemokraten Lone Møller forlod Folketinget i 2011, men alligevel... Tesen var knivskarp: Kunne det ikke være hende - som ufrivilligt afmonteret sundhedsordfører-missil i tidernes morgen - der ville give moderpartiet en hæsblæsende lussing ? Den hemmelige journalist lagde hårdt ud med et overraskelsesangreb:
Hvordan var det at skrive bogen, Lone?
"Ha, ha, ha - det tog lidt lang tid, et par år vil jeg tro... Rygterne går jo på, at bogen er startet i 2005, og jeg sluttede i Folketinget i 2011, så jeg måtte lige have hjælp til den sidste periode, ha,ha".
(Nu foregik interviewet over telefonen, og ved et interview face-to-face ville hendes flakkende øjne allerede have afsløret hende nu. Men hun griner så meget med den hæse stemme, at vi bare må komme videre...)
Hvad synes DU, lige netop DU, Lone, om anonyme forfattere?
"Jeg har aldrig brudt mig om det. Jeg har altid lagt navn til mine synspunkter, og det synes jeg man har en forpligtelse til, særligt som politiker, når man omtaler andre med navns nævnelse."
(Sådan har vi det også på redaktion, men så er der jo altid NOGEN, Lone, der bare alligevel nægter at stå frem!)
Har du så læst "Den Hemmelige Socialdemokrat"?
"Nej, jeg har haft børnebørn i vinterferien, men jeg har siddet i gruppen i 24 år, så jeg kender det jo og har siddet til mange gruppemøder, hvor det ikke er gået stille af.
Jeg har læst nogle uddrag fra bogen som de har været omtalt i forskellige medier.
(Ja, ja, ja - prøver at sløre det hele med nogle søde børnebørn...)
Du er jo omtalt i bogen i en episode, hvor Helle Thorning-Schmidt giver dig smæk på et gruppemøde og klapser dig af med bemærkningen: "Skål, Lone! Du sidder ikke på din bodega nu." Skete det i virkeligheden eller er det vrøvl fra forfatterens digtemund?
"Jeg kan godt mindes episoden. Tror vi havde en debat om privathospitaler, og der var en lang debat og jeg var meget uenig i den konklusion Helle udledte af debatten.
Nu har det aldrig været nemt for mig at tie stille, og jeg har sikkert siddet bagest og ikke ventet på at det blev min tur til at tale. Jeg kan huske at hun blev meget vred, nok fordi jeg afbrød talerækken og hun sad jo der som helt ny og skulle få samling på det hele.
Jeg kan ikke huske, at hun sagde lige de ord, men husker at hun gik over stregen. En time efter mødet ringede hun og bad mig komme ned, og her gav hun mig en undskyldning."
På hvilken måde skader bogen partiet ?
"Jeg ved ikke, hvor meget den skader. Den har jo en nyhedsværdi nu, men ifølge det, jeg har fået oplyst, står der ikke noget særligt nyt, som man ikke vidste i forvejen. Men jeg er sikker på der er en anspændt stemning i gruppen, hvor alle mere eller mindre er under mistanke."
Du hævder, det ikke er dig der er forfatteren. Hvis det ikke er dig, hvem kan du så pege på som forfatter?
"Altså nu taler vi udenfor blokken. Men mange taler jo om at det er X, men jeg har aldrig set ham tage notater. Det har jeg til gengæld set XX gøre."
Hvad der blev talt om her kan Den Hemmelige Journalist naturligvis ikke afsløre i respekt for en hemmelig samtale om en hemmelig forfatters på ingen måde hemmelige bog.