Flaske Finns mindebænk afsløres til 'Kulturnatten'

I årtier gik han og samlede skrald og flasker, ryddede Helsinges gader fine og rene, og stationsområdet fik også dagligt den store tur.

Smed de unge mennesker en sen aften en dåse eller papir på gaden, fik de læst og påskrevet - men ellers gik han i det stille og ordnede sit, uden at gøre det store væsen af sig.

'Flaske Finn' var en helt særlig del af Helsinges gade- og bybillede indtil oktober sidste år, hvor Finn Eigaard forlod denne verden.

Det fik Ugepostens læsere til tasterne, og både en statue, en plads opkaldt efter 'Flaske Finn', en mindeplade på stationen og andre gode idéer blev foreslået i ugerne efter Finn Eigaards død.

Ugeposten tog opfordringerne op, og besluttede at samle ind til en flot stenbænk der skulle være til minde om og ære for Finn Eigaard.

Imponerende 22.000,- blev samlet ind, og Niels Rasmussen fra Gribskov Stenhuggeri fik opgaven at lave en flot bænk for alle pengene. Gribskov Kommune med teknikudvalgsformand Brian Lyck Jørgensen i spidsen besluttede, at bænken kunne stilles på den grønne plet mellem apoteket, Frederiksborg Amts Avis og stationen - og udvalget besluttede tilmed, at fremtidig vedligeholdelse af stenbænken vil blive varetaget af kommunen.

I sidste uge kom meldingen så fra stenhuggeren på Pårupvej; Bænken er klar. Nu skal den sættes op, afsløres og indvies - og hvad er mere nærliggende, end at gøre det når alle alligevel er på gaden til byens årlige 'Kulturnat' på fredag.

Niels Rasmussen fra Gribskov Stenhuggeri og hans folk er klar, Ugeposten er klar, og vi håber at alle de der har doneret penge til den flotte mindebænk og alle andre nysgerrige er klar til at indvie bænken fredag aften. Og så kunne det jo være, at hovedpersonen selv kigger med fra oven, hvem ved.

Nærmere tidspunkt og program for indvielsesceremonien følger i løbet af ugen - så følg med på Ugepostens facebook og på Ugeposten.dk de næste dage.

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...