Planerne om en ny motorvej fra Køge og 35 kilometer mod nord er meget tæt på at blive sendt til skrot.
Venstre trækker nu støtten til projektet, der var en del af blå bloks trafikinvesteringsplan. I stedet vil partiet arbejde på at etablere en motorvej mellem Ringsted og Roskilde samt en udvidelse af den eksisterende motorvej fra Roskilde mod København. Det fortæller Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.
- I Venstre har vi ikke været særligt glade for Ring 5-løsningen. Vi synes ikke, det er en god ide at bygge en motorvej, der går parallelt med den eksisterende Køge Bugt-motorvej. Vores perspektiv og tilgang er nu, at trafikken fra Vestsjælland mod København bør ledes over en ny motorvej fra Ringsted til Roskilde. Samtidig skal den eksisterende motorvej videre mod København udvides til otte spor, siger han til avisen.
Allerede i valgkampen såede Dansk Folkeparti tvivl om deres støtte til projektet, og det er stadig partiets holdning.
- Det projekt har aldrig stået højt på vores dagsorden. Når man så lytter til de lokale ønsker og al den kritik, der ellers har været af projektet, ser vi ingen grund til at tage det projekt videre, siger partiets transportordfører Hans Kristian Skibby.
Dermed er hele fundamentet for projektet, der har mødt stor modstand fra lokale borgmestre og folketingspolitikere på tværs af hele det politiske spektrum, væk.
De blå udmeldinger vækker glæde hos De Radikale og SF, der begge er imod projektet.
Alle tre partier afviser dog blankt Venstres idé om en ny motorvej mellem Ringsted og Roskilde og udvide den eksisterende videre mod København.
- Hver gang, vi har bygget ny motorvej, har vi bare forværret problemerne, fordi der så bare er kommet fler biler på vejene. Vi skal investere i kollektiv trafik, og vi skal bygge ordentlige parkeringspladser ved stationsbyerne, så folk kan køre hen til den nærmeste station og tage toget til København, siger Anne Valentina Berthelsen, transportordfører for SF.
De Radikales transportordfører Andreas Steenberg er langt hen ad vejen enig.
- Men vi kan ikke komme trængslen til livs ved bare at investere i mere infrastruktur. Vi er blandt andet nødt til at fremme samkørsel og se på, om man kan koordinere hvornår folk tager på arbejde, så vi spreder belastningen på vej og bane ud over dagen, siger han.
Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested afviser også blankt idéen om mere motorvej.
Det sydlige Ring 5-projekt ville koste knap 6,5 milliarder kroner og skulle være igangsat i 2024.
