Ugens Lokalhistoriske Billede: Svømning på Fuglsanggårdsskolen

Af Mette Henriksen, stadsarkivar ved Lyngby-Taarbæk Stadsarkiv

Da kommunens to nye skoler Fuglsanggårdsskolen (1958) og Trongårdsskolen (1959) åbnede, var de begge planlagt med svømmesale, som skulle bruges til skolernes svømmeundervisning. Fuglsanggårdsskolens svømmesal åbnede først efter en udvidelse i 1971.

Indtil da foregik svømmeundervisningen udendørs ved Frederiksdal Fribad eller i Taarbæk Havn.

Uden for skoletiden kunne bassinet benyttes af alle borgere, men mange savnede en egentlig svømmehal med et stort bassin.

Lyngby-Taarbæk Kommune bad derfor den kendte arkitekt, Arne Jacobsen, om at tegne et forslag til en svømmehal. Forslaget blev fremlagt i 1972. Det var en flot bygning, men kommunalbestyrelsen mente, at den ville blive alt for dyr.

Så man begynde forfra, og midt i 1970’erne havde man et nyt forslag klar med et 50 meterbassin med seks baner samt et udspringsbassin. I 1977 kunne man så indvie Lyngby Svømmehal på Stadion, i dag kaldet i Lyngby Idrætsby.

Med en topmoderne svømmehal i Lyngby var der ikke længere brug for den offentlige badeanstalt i Brohus på Lyngby Hovedgade 9A, som måtte lukke. Folkebadeanstalten havde ellers i et halvt århundrede stillet badefaciliter til rådighed, så også dem, der ikke havde eget bad i boligen, kunne blive vasket grundigt med vand og sæbe.

I dag er der flere svømmehaller i Lyngby-Taarbæk Kommune: Virum Svømmehal, svømmehallen ved Trongårdsskolen og Lyngby Svømmehal i Lyngby Idrætsby.

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...