Af Niels Karpf, Marianevej 21, 3360 Liseleje
Forleden morgen, den 4. januar, afventede jeg spændt om de to renovationsvogne ville komme og hente både Avis/Metal og Plast/Kartoner.
Aftenen før havde jeg sat begge affaldsvogne ud ved vejen. Den praksis har jeg fulgt alle dage, jeg tænker at otte meter over 'ujævn' græsplæne ville resultere i en 'påmindelsesseddel' fra skraldemanden, dem har jeg set så ofte i andre indkørsler.
Den første skraldevogn dukker op måske ved 8-tiden og minsandten Avis/Metal-vognen noget senere, fantastisk vejret taget i betragtning.
Men ak! Senere opdager jeg, at ingen af de to affaldsvogne er blevet tømt. Fodspor i sneen viser, at situationen er besigtiget, men ikke håndteret.
Senere på dagen møder min kone renovationsvogn nr. 2 i nabolaget og besnakker sig til en 'ny' tømning, hvis sneen omkring spandene bliver ryddet. Jeg fejer sneen bort og afventer skraldevognen. Nu får jeg og en ung, høflig skraldemand en venlig ordveksling omkring sne, rydning og tømning.
Det korte af det lange, selvom spanden står i rabatten en meter fra asfalten, så vil den ikke blive tømt, hvis der er sne omkring den (i dette tilfælde ca. 5 cm.). Det er muligvis farligt og uoverskueligt at trække spanden ud til renovationsvognen. Alt i henhold til regler og forordninger for sligt arbejde.
Den flinke skraldemand tømmer Papir/Metal, hilser 'godt nytår' og kører.
Nu spørger jeg:
Er et forløb som beskrevet, så objektivt som muligt, ovenfor, i orden? Er skraldemænd mere ømfindtlige end andre mennesker? Er 'regler og forordninger' okay? eller er jeg et gammelt brokkehoved?
Mit gæt er, at hundredvis af andre halsnæs-borgere har haft lignende oplevelser!