Borgmester om nye Motorring 3-signaler: - En sejr for os alle

Politikerne ændrer kurs i forhold til Motorring 3.

Politikerne ændrer kurs i forhold til Motorring 3.

Forligskredsen bag Folketingets omfattende infrastrukturplan fra 2021 blev torsdag enige om at sætte den foreslåede udvidelse af Motorring 3 i bero og i stedet fokusere på at mindske støjen fra den eksisterende motorvej.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Oprindeligt var der afsat 351 millioner kroner til at udvide motorvejen med et ekstra spor i hver retning ved at inddrage nødsporet, og der skulle være øget fokus på at nedbringe støjgenerne.

Men undersøgelser har vist, at der ikke er god samfundsøkonomi i den løsning. Derfor er forligskredsen bag infrastrukturaftalen nu blevet enige om at sætte gang i nye undersøgelser af støjbekæmpelse på Motorring 3.

Det skal, ifølge pressemeddelelsen fra Transportministeriet, undersøges, om det er muligt at opnå bedre støjbekæmpelse, hvis pengene fra Infrastrukturplan 2035 øremærkes til støjbekæmpelse frem for vejudvidelse.

Vejdirektoratet skal derfor undersøgelse tre mulige støj-initiativer: Forhøjelser af de eksisterende støjskærme, ny støjskærm i midterrabatten samt forsøg med drænasfalt.

Undersøgelsen forventes færdig til efteråret, og herefter skal forligskredsen så drøfte, hvilken løsning der skal prioriteres for Motorring 3.

Kampen fortsætter

I Rødovre Kommune, som Motorring 3 passerer igennem har borgmester Britt Jensen (S) armene oppe over de nye toner fra Christiansborg.

- Vi har haft en tæt og meget konstruktiv dialog med både skiftende transportministre og Folketingets partier, og derfor er jeg egentlig ikke overrasket over den nye udvikling. Jeg har oplevet en stor forståelse for det problematiske i, at så mange mennesker lever i sundhedsskadelig støj fra Motorring 3. Derfor skal der også lyde en helhjertet tak til forligspartierne for at sætte handling bag og flytte fokus fra mere trafik til mindre støj, siger Rødovres borgmester Britt Jensen i en pressemeddelelse.

Et stadigt stigende antal rødovreborgere døjer med støj, og kommunen har i en årrække arbejdet for at nedbringe støjen. Ifølge Britt Jensen stopper kampen ikke før, der som minimum er sat støjværn op langs hele den del af Motorring 3, som går langs med Rødovre, ligesom hun argumenterer for, at hastigheden på motorvejen skal ned, og at der skal støjreducerende asfalt på motorvejen.

- Det er en lettelse og en sejr for alle os, der lever med støjen, at vi nu har vished for, at forligspartierne bag infrastrukturaftalen ser på problemet med samme øjne, som vi gør. Det viser en lydhørhed og en seriøsitet i arbejdet med Motorring 3, som jeg sætter stor pris på, og jeg er ikke i tvivl om, at den undersøgelse, som nu går i gang, klart vil vise, at pengene er bedst brugt på at gøre noget ved støjen, siger Britt Jensen i pressemeddelelsen.

- Støj har stor betydning for sundhed og trivsel. Forskning viser, at selv under grænseværdierne øger trafikstøj risikoen for slagtilfælde, hjerte-kar-sygdomme, diabetes 2 og brystkræft. Både for samfundet og den enkelte er der al mulig grund til at dæmme op for støjen. Derfor kan jeg også kun opfordre til, at nye tiltag mod støjen sættes i gang hurtigst muligt, lyder det fra borgmesteren.

Flere lokale nyheder

Loading...

Nyheder fra Sjælland

Loading...