Festivaldeltagere ønsker rolige og rene boforhold

Ønsket om et roligt, rent teltområde kan være en reaktion på samfundets travlhed, mener lektor.

Selv om mange måske forbinder festivaler med rod, skrald og larm, bor hver tredje af Roskilde Festivals deltagere i områder med fokus på oprydning.

Og udbuddet kan ikke følge med.

Ifølge talskvinde for Roskilde Festival Christina Bilde skyldes efterspørgslen, at områderne knytter folk tættere sammen.

- Jeg tror, at folk først og fremmest søger fællesskabet.

- Dermed bliver fokus på oprydning ikke en sur pligt, men noget, man er fælles om gennem fede aktiviteter. Det er ret afgørende, siger hun.

Desuden får deltagere i de rene teltområder en god plads, hvilket ifølge talskvinden er festivalens største valuta.

Det er ikke nyt med de rene områder. I 2008 blev Silent and Clean ud over at være et stilleområde også udråbt til festivalens første clean-område.

Siden da er flere nye områder kommet til, og reglerne er forskellige for hvert sted.

I år har 10.200 festivalgæster fået en plads i Clean Out Loud, som på trods af en udvidelse af området sidste år måtte afvise flere tusind ansøgninger.

I alt bor 26.000 deltagere i fem forskellige rene områder.

Ønsket om at have ordnede boforhold under festivalen er en modreaktion på samfundets travlhed, og at der de seneste år er kommet væsentlig flere kulturbegivenheder.

Sådan vurderer Kristine Samson, lektor i performancedesign og bystudier ved Roskilde Universitet.

- Før tænkte man festivaler som noget grænseløst og vildt, mens vi i øjeblikket ser, at oplevelsen i langt højere grad bliver tæmmet og struktureret.

- Det er en erkendelse af, at oplevelsen også kan ligge i ro, stilhed, renlighed og fællesskab, siger hun.

Har man boet i festivalens rene områder, er det få, der går tilbage til almindelig festivalcamping, oplyser Mika Christoffersen, der er leveranceleder for Clean Out Loud.

- En af de primære grunde, vi hører i ansøgningerne, er, at det er et rart sted at være. Der er et godt fællesskab, og man får færre tømmermænd.

- Det er simpelthen mindre hårdt at vågne op på festivalen, når der er helt rent og dejligt, siger hun.

Langt de fleste i Clean Out Loud rydder som lovet op efter sig selv, og området har en succesrate på 95 procent. Festivalen ønsker på sigt at gøre flere områder rene og bæredygtige.

Campingområderne åbnede lørdag, musikken begynder onsdag og det hele slutter natten til søndag den 8. juli.

Festival og rene, rolige omgivelser går fint hånd i hånd.

I hvert fald hvis man spørger Roskilde Festival, der på årets festival udvider med endnu et såkaldt clean-område, hvor det forventes, at gæsterne rydder op og holder rent løbende.

Området hedder Leave No Trace og bringer det samlede antal rene områder op på fem.

Årets Roskilde Festival finder sted fra 30. juni til 7. august.

Få et overblik over, hvad de knap 26.000 festivalgæster i områderne forpligter sig til, her:

* Clean Out Loud har 10.200 deltagere. De holder rent blandt andet ved at arrangere skraldeparader, som hver camp skal deltage i mindst tre gange i løbet af festivalen. De forskellige camps skal desuden have en skraldespand med i lejren, som de selv har designet.

* Silent and Clean har 10.000 deltagere. Som det eneste af områderne vælges gæsterne ikke gennem en ansøgningsproces. De 10.000 deltagere betaler ekstra for at bo her, hvor man ud over at holde rent ikke må anvende højttalere mellem klokken 22 og klokken 10.

* Leave No Trace har 690 deltagere. De holder rent og har fokus på bæredygtighed med fokusområderne vedvarende energi, ernæring og genbrug. De, der bor i området, vejes med alt deres festivalgrej både ved ankomst og afrejse for at se, om noget efterlades.

* Dream City har 2000 deltagere. Lejrene er semipermanente og bygger nærmest en lille by, 100 dage inden festivalen går i gang. Tidligere har der blandt andet været højtlæsning af erotiske noveller, et kolonihavehus og et posthus, hvor gæster kunne sende breve, pakker, kram eller et syngende telegram.

* Settle 'N Share har 3000 deltagere. De holder rent og arrangerer begivenheder eller aktiviteter for andre lejre under festivalen. Området, der var nyt i 2017, skal styrke fællesskabet og festivalfølelsen.

* Også frivilligcamping og tilkøbsområder som Get A Tent er "clean-områder".

* Der er solgt 80.000 partoutbilletter, som er billetter til alle festivalens dage. Med 26.000 gæster i clean-områder bor cirka hver tredje i de særlige rene områder.

Kilde: Roskilde Festival.