Gågade – med 3422 biler hvert døgn

Foto: Poul Poulsen
40 biler i løbet af 15 eftermiddagsminutter. Så mange talte Sjællandske, og der var i hvert fald ingen af dem, der kørte de anbefalede 15 km/t. Både politi og administrationen på teknisk forvaltning anbefaler, at der etableres fysiske forhindringer for at nedsætte farten over torvet, som på papiret er en gågadezone.
40 biler i løbet af 15 eftermiddagsminutter. Så mange talte Sjællandske, og der var i hvert fald ingen af dem, der kørte de anbefalede 15 km/t. Både politi og administrationen på teknisk forvaltning anbefaler, at der etableres fysiske forhindringer for at nedsætte farten over torvet, som på papiret er en gågadezone.

Begrebet gågade bliver temmelig udvandet i Vordingborg, hvor omlægningen af Slotstorvet skulle have betydet, at bilisterne valgt en anden gennemfartsvej. Det gør de ikke.

En trafiktælling, som kommunen har foretaget, viser, at der i gennemsnit kører 3422 biler over torvet – hver dag, skriver Sjællandske tirsdag.

Tællingen viser også, at farten er noget over de anbefalede 15 km/t. Gennemsnitshastigheden er 25,2 km/t, og hver sjette kører mere end 31,1 km/t, altså en overskridelse på over 100 procent, hvilket skulle kunne føre til frakendelse af kørekortet.

Det kan det imidlertid ikke.

Selv om der er skilt med maks 15 km/t, så er der blot tale om en vejledende hastighed. Teoretisk kan man få en bøde for at køre 5 km/t, hvis det er til fare for fodgængere eller andet. Og omvendt vil man ikke få en bøde for at køre 20 km/t, hvis der ikke er fodgængere.

De flydende grænser

De flydende grænser fremgår af politiets kommentarer til et punkt på teknik og miljøudvalgets dagsorden. Udvalgsmedlem Peter Jonassen (SF) har foreslået fartdæmpende foranstaltninger på Slotstorvet efter at have set farlig kørsel.

– Det skulle være et fredeligt område, og jeg har både set en andefamilie, der måtte flygte for bilister, og fodgængere, der blev generet af trafikken, siger Peter Jonassen.

Han mener, at hastigheden over torvet skal tvinges ned, eventuelt ved hjælp af bump, og at der skal sættes en effektiv stopper for parkering på området.

Efter trafiktællingen er forvaltningen på linje med hans synspunkt.