Masnedø: Omkring 150 meter af broen kan nu ses ud for Falsters kyst. Tilbage i december blev den første af de enorme brodragere sejlet ud og hejst op. Efterfølgende fulgte en brodrager ud for Masnedøs kyst. Torsdag i denne uge kom så den tredje brodrager op, og den er placeret i forlængelse af den første brodrager.
– Det er første gang på projekt, at vi kan se to af de store brodragere sat i forlængelse af hinanden. Så har vi samlet set et stykke bro på mere end 150 meter over Storstrømmen, forklarer projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet, der har glædet sig meget til dagen.
– Der sker jo noget hele tiden, men her er det meget synligt, fortæller han.
– Det er også nogen meget imponerende løft og nogen komplicerede processer for at kunne nå til det her punkt, tilføjer han.
– Det er rigtig mange ting, der skal falde på plads, også i forhold til vejret. Det er et arbejde, der ikke kan klare alt for meget vind, forklarer han og tilføjer, at vejrforholdene har været perfekte de sidste par dage.
– Faktisk arbejder vi næsten alle dage, også ude på vandet, men det er klart, at når vi har dage som i tirsdags, hvor der var storm over Danmark, så kan man ikke arbejde ude på vandet, forklarer han.
Teknik imponerer
Løft af så store betonelementer er ikke noget nyt, men de italienske brobyggere er alligevel gået lidt anderledes til værks. Her har man valgt at bruge særlige kraner, der er monteret på toppen af bropillerne, til at hejse de 4000 tons tunge brodragere på plads. Den specielle teknik har vist sit værd, og får hver montering går arbejdet nemmere og nemmere.
– Jeg forventer, at vi når ned på at kunne montere en ny brodrager hver 14. dag, lyder det fra projektchefen.
Det vil ske skiftevis fra nord og syd, så man arbejder sig ud mod midten af Storstrømmen fra både Falster og Masnedø. Dog mangler man stadig de brodragere, der skal ligge tættest på land. De kan først monteres, når brobyggeriet inde på land er færdigt og de midlertidige dæmninger er fjernet.
Det er ingen hemmelighed, at byggeriet af den nye storstrømsbro er stærkt forsinket. Oprindeligt skulle broen have været færdig sidste år, men man er løbet ind i en række forsinkelser, ikke mindst på grund af corona-pandemien og krigen i Ukraine. Nu hedder tidsplanen officielt, at bilerne skal kunne køre over broen i 2025.