FAKTA: Ret til reparationer af varer skal mindske spild i EU

EU-Kommissionen vil kræve, at firmaer skal reparere reklamerede varer i stedet for at give kunden en ny.

Det skal være nemmere for europæiske forbrugere at få produkter som tv'er og opvaskemaskiner repareret, når de går i stykker.

Det foreslår EU-Kommissionen.

Formålet er at mindske det spild, der sker, når ødelagte produkter, som er dækket af reklamationsretten, i højere grad ombyttes end repareres. Mange af de gamle varer ender nemlig på lossepladsen.

Samtidig vil kommissionen gøre det mere attraktivt for forbrugere at vælge reparation frem for at købe nyt, når reklamationsretten ikke længere gælder.

Her er de vigtigste dele af kommissionens forslag:

* Hvis et produkt går i stykker inden for reklamationsretten på to år, skal virksomheden gratis reparere varen i stedet for at give kunden en ny. Dette gælder kun så længe, at det ikke vil være billigere at ombytte.

Reparationen skal foretages inden for rimelig tid og må ikke være ubelejlig for forbrugeren.

* For nogle produkter vil firmaer være pålagt at tilbyde reparation, selv når reklamationsretten er udløbet. Der vil dog være en undtagelse for produkter, hvor virksomheden vurderer, at det vil være teknisk umuligt at reparere dem.

Afhængig af produktet vil kravet om reparation gælde op til ti år efter købsdatoen.

Indtil videre er følgende produkter omfattet: vaskemaskiner, tørretumblere, opvaskemaskiner, køleskabe, elektroniske skærme som fjernsyn, svejseapparater, støvsugere og servere.

I den kommende tid vil mobiltelefoner, trådfrie telefoner og tablets blive føjet til listen.

* Det skal være lettere for kunder at finde frem til firmaer, der laver reparationer af et pågældende produkt. Det skal ske gennem nationale søgeværktøjer. Her skal forbrugeren kunne søge virksomheder frem med søgekriterier som for eksempel område.

* Forbrugere skal kunne kræve, at en virksomhed udfylder et standardiseret skema for en pågældende reparation. Her vil det blandt andet fremgå, hvor lang tid det vil tage, og om kunden kan låne et produkt i mellemtiden.

Det vil gøre det nemmere for forbrugeren at sammenligne tilbud fra forskellige firmaer.

Kilde: EU-Kommissionen.

/ritzau/