Sjælland vil blive kvalt i godstransport

Foto: Jørgen Skjoldan
Seniorøkonom Finn Frandsen forudser at Sjælland nærmest vil blive kvalt i godstransport.
Seniorøkonom Finn Frandsen forudser at Sjælland nærmest vil blive kvalt i godstransport.

STEVNS-FALSTERBO: Når Dansk Byggeri introducerer ideen om en jernbanetunnel under Østersøen mellem Falsterbo Näs i Skåne og et sted på den stevnske kyst, er det ikke en smart kanin, der lige er trukket op af hatten for at sikre beskæftigelse til egne medlemmer i bygge- og anlægsbranchen. Tværtimod har det et mere langsigtet perspektiv, da branchen forudser, at Sjælland på længere sigt vil blive nærmest kvalt i godstransport.

Det fremfører seniorøkonom i Dansk Byggeri, Finn Bo Frandsen, som argument for, at brancheforeningen Dansk Byggeri i går præsenterede projektet for Folketingets trafikudvalgs formand, Flemming Damgaard Larsen (V), og som af borgmesteren i Vellinge Kommune i Skåne blev opfattet som en aprilsnar i utide, ligesom borgmesteren på Stevns, Poul Arne Nielsen (V) og medlem af Folketingets Trafikudvalg, Karsten Nonbo (V), heller ikke finder, at forslaget har nogen gang på jorden.

– Vores oplæg skal ses i fortsættelse af Infratrukturkommissionens rapport i afsnittet om den fremtidige godstransport, som det er målet at få flyttet fra lastvogne til jernbane. Den viser, at der vil være kolossale godsmængder via jernbane mellem Skandinavien og det øvrige Europa om blot 10 år, siger seniorøkonomoen til Sjællandske Medier.