Onsdag den 29. marts lancerer Sorø Kommune en ny og, ifølge kommunen selv, mere brugervenlig hjemmeside. Kommunikation med borgeren og selvbetjening vil være i fokus.
Det skal være så let som muligt at bevæge sig rundt på siden og at finde svar på sit spørgsmål hurtigt. Derfor er den nye hjemmeside bygget op ud fra, hvad besøgende på hjemmesiden har brug for at kunne finde, frem for hvordan kommunen organisatorisk er bygget op.
Designet har også fået en opdatering. Kommunens blå logo er bevaret, men farveskalaen er ny. De nye farver tager udgangspunkt i kommunens landskab og omgivelser samt Sorø Klosterkirke som et flagskib for kommunen.
Lovkrav og teknik
Der er flere årsager til, at Sorø Kommune nu får ny hjemmeside. Den nuværende hjemmeside er 10 år gammel og har en teknisk kerne, der ikke længere understøttes.
Arbejdet med den nye hjemmeside har længe været på tegnebrættet og nødvendigheden af et hjemmesideskift blev stadigt større, jo nærmere man kom på, at teknikken bag simpelthen ikke kunne mere.
Derudover sker der meget både i forhold til tekniske muligheder, lovkrav, design og kommunikation på 10 år, og her er den nuværende soroe.dk ikke fulgt med.
– Med den nye hjemmeside lever Sorø Kommune op til alle lovkrav for offentlige hjemmesider. Derudover lægger vi os i selen for at kommunikere aktuelt, relevant og forståeligt med den nye hjemmesides opbygning og udformning, fortæller Mikael Hultengren, ansvarlig for IT og Digitalisering i Sorø Kommune, i en pressemeddelelse.
Lancering og byggerod
Sorø Kommunes nye hjemmeside lanceres onsdag den 29. marts på samme web-adresse som i dag; soroe.dk. Hjemmesiden udkommer her i en første fase.
Det betyder, at de enkelte fagcentre har prioriteret indholdet på den nuværende side og lagt alt det vigtigste fra den gamle hjemmeside over på den nye til lanceringsdatoen. Øvrigt indhold kommer med i en fase to, som forventes at blive rullet ud i løbet af de næste par måneder.
– At lancere en ny hjemmeside er et kæmpe arbejde. Mange dygtige folk har været i gang længe, og vi knokler alt det, vi kan, for at få gjort så meget som muligt klar til den 29. marts. Vi kan dog ikke helt udelukke, at der vil være lidt byggerod i opstartsfasen. Vi håber derfor, at besøgende på hjemmesiden her i begyndelsen vil bære lidt over med os, hvis der skulle være udfordringer med at finde det, man kom efter, udtaler Mikael Hultengren i pressemeddelelsen.