Gode relationer til kunder og konkurrenter bag solid tøjforretning

Erhverv: En stærk relation til både de lokale kunder og andre forretninger er en del af opskriften på en levedygtig forretning, vurderer indehaver af tøjbutik gennem 17 år.

Gode relationer til kunder og konkurrenter bag solid tøjforretning
Foto: Christian Ambæk

Solrød: Tøjforretningen FUSION i Solrød Strand har for nyligt rykket sine stativer på den anden side af Strandvejen efter en tilværelse i Solrød Center gennem 17 år.

Flytningen har dog ikke gjort noget ved den trofaste skare af stamkunder, som stadig finder vej til butikkens nye placering, fortæller Susanne Brøndumbo, som udover at drive forretningen også selv holder til i Solrød.

Selv peger hun på, at netop hendes lokale forankring privat såvel som professionelt har skabt det solide fundament af stamkunder, som også frekventerer i butikken denne eftermiddag.

– Når vi er så lille en butik nu, så er det også vigtigt, at vi har vores fokus på de lokale kunder. Dem, som kender os. For det er i sidste ende også et mødested, hvor folk kommer. Vi er ikke decideret venner med kunderne, men de er trygge her og vi kan vende stort og småt, siger Susanne Brøndumbo.

Efter 17 år i Solrød Center er FUSION rykket over på den anden side af Solrød Strandvej i nye lokaler.

Skal også ramme sporadiske kunder

Det er imidlertid ikke nok med stamkunderne for at holde økonomien oven vande i disse tider, fortæller hun. Men efter at have vænnet sig til de nye faciliteter i et par måneder, kan Susanne Brøndumbo godt fornemme, at det ikke kommer til at stå lige så svært til, som hun havde frygtet, fordi der stadig kommer både velkendte og nye ansigter.

I FUSION har de forsøgt at nå ud til endnu flere ved at vise butikken og dens varer frem på sociale medier med forskellige live-udsendelser og med en nethandel på deres hjemmeside.

Sideløbende holder de forskellige sociale arrangementer med kunderne uden for arbejdstiden for at komme hinanden ved.

– Noget af det gode er jo, at folk føler sig trygge i forretningen, fordi de kender os i den. Og derfor vil de også gerne støtte den og rent faktisk komme herned og ikke kun bestille over vores netbutik, siger Susanne Brøndumbo.

– Og fordi vi opnår det forhold til kunderne, kan vi nemmere yde en ekstra service. Vi kan eksempelvis anbefale en kunde at vælge en anden kjole til en fest, fordi vi måske har en idé om, at en anden gæst også vil have den på, fordi vedkommende også har været hernede, tilføjer hun.

Kolleger frem for konkurrenter

Susanne Brøndumbo insisterer på, at det ikke er gavnligt at se andre tøjbutikker som konkurrenter, selvom det i sagens natur heller ikke vil være kolleger.

Hun har gennem et 68 år langt liv med flere tilbagevenden omkring tøj- og modebranchen – ofte med base omkring Solrød – erfaret, at det smitter af på stemningen i butikkerne, hvis de kæmper om kunder, varemærker med mere.

– Der er jo en del mindre butikker her i Solrød, og dem er vi en af. Og der kan det være en fordel at have gode relationer forretningerne imellem. Det løfter området, at vi tøjforretninger indbyrdes ikke ser hinanden som konkurrenter, men mere som en slags “konkolleger”, som hun kalder det.

– Det, at vi taler godt sammen, og ikke slås indbyrdes smitter af på måden, vi har med kunderne at gøre. Vi kan fokusere på at have vores eget udtryk, som vi kan gå og justere hen ad vejen efter kundernes behov – ikke for at trumfe de omkringliggende forretninger.