Det startede med en brugt Hansa-Lloyd lastvogn, som Laurits Christensen fra Slagelse købte tilbage i 1919, efter at bilen havde haft sin bedste tid i forbindelse med deltagelse i 1. verdenskrig.
I dag er det så Laurits Christensens oldebarn, Lars Christensen, der leder firmaet Laur. Christensen og Sønner A/S, som 22. oktober kan fejre 100 års fødselsdag.
Firmaet har i dag 18 topmoderne biler, der kører land og rige rundt med påskriften »Vognmanden fra Slagelse«.
I en tid, hvor der tales meget om underbetalte udenlandske chauffører og ulige konkurrence på markedet, har firmaet formået at holde farten oppe.
Det kan man ikke mindst, fordi man betragter chaufførerne som firmaets vigtigste råstof.
– Hvis ikke der er råd til at betale en overenskomstmæssig løn og drive forretning samtidig, så har man regnet galt et eller andet sted, siger Lars Christensen, 42 år.
Firmaet har kun ansat etnisk danske chauffører.
– Det hænger sammen med, at de ikke blot skal køre fra A til B men ind rigtig mange steder med varer, hvor det er meget vigtigt, at kommunikationen er helt i orden, siger Lars Christensen.
Han har da også besluttet, at 100 års jubilæet skal fejres med chaufførerne i fokus.
Alle chauffører får besked på, at de på dagen kan holde ind i deres pause og bestille et godt måltid mad på firmaets regning.
Da Laurits Christensen startede, var han den første vognmand med lastvogn på Vestsjælland.
Det var på et tidspunkt, hvor der endnu ikke var kommet dæk med luft i på lastbilerne, og hvor en tur til København nærmest var en dagsrejse.
Laurits Christensen havde to sønner, nemlig Harry og Poul. Sidstnævnte overtog et vognmandsfirma i Korsør, som faderen havde købt, mens Harry kørte videre i Slagelse. Firmaet i Korsør lukkede i 1980, men i Slagelse er man altså fortsat. Efter Harry med dennes søn Steen Christensen som ejer, og i dag som tidligere nævnt så med Lars Christensen ved rattet.
Firmaet lå i en årrække i Vestergade, men i 1986 flyttede man til den nuværende adresse på Karolinevej, hvor man i dag også har købt det sidste stykke jord på vejen, for at sikre mulighed for udvidelse.