
Fem medlemmer af Uddannelsesudvalget i Slagelse Kommune har for nylig været på studietur til London for at lære af englændernes gode erfaringer med at løfte de svageste elever. Én af dem var Tonny Borgstrøm:
– Der var flere tilfælde, hvor elever var gået fra niveau »F« til niveau »A« på tre-fire år, fortæller han.
Forhistorien er, at tilbage i 2003 startede professor David Woods en gennemgribende forandring af skolevæsnet i de ni regioner i London. Programmet omfattede blandt andet understøttelse af underpræsterende skoler, skolepartnerskaber samt udnyttelse af lærer- og lederkompetencer på tværs af skolerne. Formålet med programmet var at løfte standarderne i de lavest præsterende skoler, at mindske skellet mellem de lavest og højest præsterende elever og dermed skabe flere gode og enestående skoler. Skolernes resultater udviklede sig dramatisk, fortæller Borgstrøm:
– De fem skoler, vi besøgte, har opnået nogle fantastiske resultater de sidste par år. Og det er sket, selv om det er skoler, som har elever fra forskellige sociale lag. Lige fra de fattigste i øst-London, hvor over 90 procent af eleverne var indvandrere, og forældrene ikke engang kan tale engelsk – til de mere velhavende i vest-London, hvor man betaler over 10 millioner kroner for en to-værelses lejlighed.
– En stor oplevelse var Fulham Enterprise Studio/College Boys School – en skole, som ligger imellem folkeskolen og teknisk skole. Eleverne er tre dage på skolen, og de sidste to dage er eleverne ude hos en af de tilknyttede »business-partners«. Disse partnere betaler ikke penge direkte til skolen, men de holder i flere tilfælde drenge omkostningsfri for deres udgifter de to dage, hvor de arbejder for dem, fortæller Borgstrøm og fortsætter:
– Det var utroligt at høre, hvor retningsbestemte disse unge var allerede i en alder af 15 år. Dem har vi ikke mange af i Danmark, mener Borgstrøm, som alligevel tror på, at flere af de engelske erfaringer kan overføres til Slagelse.