Netop nu snakkes der meget om pensionsalder og om, hvor længe man skal have været på arbejdsmarkedet for at kunne få pension. Den 68-årige Arla-chauffør Bjarne Jensen fra Halseby ved Korsør har godt nok hørt lidt af debatten, men det er ikke noget, han lytter særlig meget efter:
– Jeg har absolut ingen planer om at stoppe med at arbejde. Godt nok er jeg gået ned på 32 timer, men jeg kunne ikke drømme om at stoppe – i hvert fald ikke så længe helbredet holder, siger han.
Vi mødes i det lille hus på Halsbyvej, hvor den fire-årige dobermann »Zulu« på omkring 50 kilo tager imod:
– Bare rolig, hun er bare meget overstrømmende, undskylder Bjarne, da Zulu nærmest vælter avisens udsendte omkuld.
Efter behørige snus og klap byder Bjarne på en god kop kaffe i stuen.
Hans arbejdsliv begyndte allerede som 18-årig:
– Jeg startede blot en uge efter, jeg havde fået mit kørekort. Og så har jeg kørt lige siden, fortæller han.
Arla eksisterede ikke i 1969, men det gjorde Vemmelev Andelsmejeri – og mange andre små mejerier, som senere blev til Arla.
– Den gang havde vi ikke kølebiler som i dag. Det var en lastvogn med presenning, og vi kørte med både mælkejunger og mælkeflasker. Og så var vareudvalget noget sparsomt i forhold til i dag – der var kun sødmælk, smør og fløde, fortæller han.
Mælkeprodukterne blev leveret til kunder i Vemmelev og Korsør – og til færgerne. Og der var mange kunder:
– Der var jo langt flere købmænd, mejeriudsalg og bagere, end der er i dag, konstaterer Bjarne.
Der var også flere arbejdstimer end nutidens 37.
– Vi arbejdede jo alle dage – også i weekenden. Jeg havde da fri en gang i mellem om søndagen, men ellers var arbejdstiden hver dag fra klokken 5 til 12.30, husker han.
Igennem de 50 år bag rattet har Bjarne kørt overalt i landet – og i en periode også om natten:
– Det bryder jeg mig ikke om. Det ødelægger fuldstændig søvnen, og det går jo ikke at være søvnig bag rattet i en stor lastvogn, siger han.
Sikkerheden er ifølge Bjarne Jensen et meget vigtigt parameter for Arla:
– Alle chauffører bliver rutinemæssigt tjekket for, om der er alkohol eller andet i blodet. Køre-hviletidsreglerne skal overholdes, og så er de store lastbiler begrænset til højest at køre 80 kilometer i timen.
Bjarne hilser alle de sikkerhedsmæssige foranstaltninger velkommen, og han har da heller aldrig været ude for et færdselsuheld.
Samtidig har moderne teknik i både bil og i af- og pålæsning gjort arbejdet som chauffør nemmere og mere effektivt – og det er en af grundende til, at han sagtens kan fortsætte.