ZBC-elever laver virtual reality-spil til sosu’er

ZBC-elever laver virtual reality-spil til sosu'er
Sådan ser læringsspillet ud, når man spiller det. Foto: PR
Sådan ser læringsspillet ud, når man spiller det. Foto: PR

Elever fra ZBC Roskilde, der læser til datateknikere, har sammen med sosu-elever fra Sosu EUX »opfundet« et undervisningsspil. Det kreative virtuelle læringsspil skal klæde sosu-eleverne bedre på til f.eks. at finde ud af, hvordan man flytter en borger på den rigtige måde, eller hvordan man taler med en pårørende på den gode måde?

Spillerne, der er sosu-elever, får et par VR-briller på snuden, så de selv får oplevelsen af at være i hjemmet hos en borger, og så gælder det for sosu-eleverne om at løse opgaven. Gennem VR-brillerne får eleverne tre forskellige scenarier til, hvordan opgaven kan løses, og så gælder det om at vælge den rigtige.

Eleverne fra ZBC har både filmet og programmeret spillet, mens sosu-eleverne har optrådt som skuespillere og manuskriptforfattere. Udarbejdelsen af spillet har været i gang siden efteråret sidste år, og er lavet i samarbejde med Videnscenter for Velfærdsteknologi, som også står bag ideen til spillet.

Næste skridt er at gøre spillet tilgængeligt for alle sosu-skoler i Danmark.

Katrine Mikkelsen (tv) og Stina Küll (th) under arbejdet med læringsspillet. Foto: PR