Win-win for museum og gymnasieelever

Foto: Kristian Jørgensen

Historieundervisningen på Roskilde Gymnasium er ved at flytte sig fra lange tavlelektioner til, at eleverne hæver blikket fra bøgerne og bevæger deres teenagelemmer ud i lokalområdet for at få fingrene ned i mulden på den håndgribelige historie.

Gymnasiet er blevet en del af Erasmus+-programmet, som blandt andet har klædt dem på til at hive den lokale historie og de lokale seværdigheder ind i undervisningen.

Det betyder, at en del af historietimerne kommer til at finde sted på Vikingeskibsmuseet og i Roskilde Domkirke.

Det første hold 3.g'ere har netop været på testforløb på Vikingeskibsmuseet for at få en forsmag på, hvordan historietimerne kan udfolde sig på et museum.

Her skal eleverne ikke bare høre en kustode fortælle stolpe op og stolpe ned.

I stedet skal de selv have fingre i genstandene, forstå hvilken viden der ligger gemt i dem, og hvordan de bedst formidler den viden.

Den undervisningsform bliver godt modtaget af eleverne, der som de første forsøgskaniner skal fortælle en historie ud fra et skib, en genstand og en formidlingsform. Det kan noget andet end at få udlagt teksten i klasselokalet.

– Du forstår og husker det bedre. Jo mere man beskæftiger sig med genstanden og får hænderne i jorden, jo bedre, siger Cecilie Marvin Jørgensen.

Også for Vikingeskibsmuseet er forløbet lidt af en nyskabelse, som ændrer måden, de modtager gymnasieelever.

Museet oplever stigende efterspørgsel fra ungdomsuddannelser, men vil gerne være mere relevante for de unge og bevæge sig væk fra »nu skal vi fortælle jer om vikingeskibe«-modellen.