“Vores holdning er helt klar. Vores parkeringspladser er for vores kunder og ikke for pendlere. Det synes vi er et helt rimeligt standpunkt at have, fordi vores egne undersøgelser viser, at de tidsubegrænsede parkeringspladser er noget, som vores kunder sætter højt på deres liste, og det har jeg svært ved at se ændre sig, selv hvis metroen kommer til byen,” forklarer administrerende direktør i Rødovre Centrum, Jacob Birkbøll, men tilføjer også, at der er langt til 2050, hvor planen står til at skulle iværksættes.
Han går dermed lidt i rette med borgmester Britt Jensens udmelding, hvor hun forklarede, at det er et realistisk scenarie, at Rødovre Centrums gratis parkeringspladser kan ryge i 2050, hvis metroen kommer til byen, hvilket er en politisk ambition.
Ingen metrodrøm
Rødovre Kommune har desuden en drøm om at få metro til Rødovre med et stop ved Rødovre Centrum, mens et andet stop eller forslag til placering kunne være Rødovre Station.
De tanker såede den nu forhenværende borgmester, Erik Nielsen, og satte Rødovre Centrum som en nål i planen, hvor den har været med lige siden, men kommunens drøm om metro til Rødovre Centrum, er ikke noget som Jacob Birkbøll og resten af ledelsen, har foreslået eller arbejder ret meget for i det daglige.
“Vi støtter helt klart tanken om mere kollektiv og offentlig transport til Rødovre. Tanken om et metrostop ved Rødovre Centrum er noget, som har været en politisk drøm, men for vores skyld er det ikke et krav eller et behov for at få metro på vores matrikel. Den kunne lige så vel ligge ved Rådhuspladsen, eller et andet sted i nærheden af Rødovre Centrum,” afslutter centerdirektøren.