Stor billedserie: DragsholmRevyen – lige ud af posen

Revydirektør Bente Eskesen havde lovet, at årets udgave af DragsholmRevyen, den allersidste i en række grundlagt i 2007 på Dragsholm Slot, ville blive kontant afregning og lige på.

Og sådan blev det.

Publikum til torsdagens premiere på »Når enden er go …!« på Odsherred Teater i Nykøbing Sjælland blev revet rundt i registret.

Det var lige ud af posen – med Bente Eskesen og Susanne Breuning i storform.

Lige fra det groteske – Klampenborg-fruen, der har en aupair til at skære sin camembert – til det gribende om den demente kvinde, der lever i mindernes fægsel og lider af længsel. Luk mig nu ud, bad hun.

Der var det tankevækkende, det skæve og det grovkornede, det glade og det problematiserende, der kortslutter den gode stemning, som en skarp sten i skoen – når Susanne Breuning efter munter panda-strip, vipper dyrehovedet af og minder publikum om kinesernes overgreb på uighurerne.

Og en harsk kommentar til regeringens nølende modtagelse af de syriske børn.

– I Danmark sidder man stille, brølede den sadistiske briefing-holder og truede børnene med et vandgevær.

Børnenes statsminister havde ikke tid til at deltage i briefingen – hun havde travlt med Instagram og makrelmadder.

To influencere havde også travlt – med at live-sende fra veninden Kissers begravelse.

– Næste gang giver vi gode råd om, hvordan man indretter toilettet med flodheste-tema, lød det til følgerne.

Latteren rungede restriktions-befriet i sketchen om modstandsgruppen Pølsemix, der forfølges af veganer-militsen Tofu.

– Det var smukt, da vi nedkastede 1600 pund Jaka Bov og 7000 brune grillpølser over Solvognens fundsted, og de landede op mod den rustne skrotvæg, de kalder kunst, messede modstandskvinden.

Den satiriske skrue blev strammet, da Inger Støjbergs chefkonsulent Tone Døv Jensen, med hjælp fra jyske Hans Carsten Nielsen, lærte publikum at blive rigtigt danske (jyske) og råbe i kor »Me Too er noget sjællænder-lort« og »Lorte-københavnere«.

Og der var glad syng-med – uden mundbind – i sketchen om hjemmearbejde:

– Zoom zoom, vi er så glad for det. At se på folk gennem én pc, blev der skrålet på Mabel-melodien »Boom-Boom«.

Det hele stilfærdigt akkompagneret af guitarist Niels Bugge, der igen blev hundset med på scenen, men som ikke turde råbe Me Too.

Satirens mester Jakob Fauerby havde instrueret, så det hele kom med, som Bente Eskesen havde lovet.

– Enten siger folk »gudskelov er de færdige nu«, eller også siger de »ærgerligt, at de ikke fortsætter«, lød det fra revydirektøren før premieren – det bliver uden tvivl det sidste.