Billedkunstner Trine Pedersen, Roskilde, fast med i Huset i Asnæs, begyndte karrieren som vild, abstrakt maler med heftig farvepalet, men har i de sidste tre år gradvist udskiftet de to-dimensionelle lærreder med tre-dimensionelle, skulpturelle former i stentøj.
Hun overfører sine powerfulde, hektisk legende maler-strøg, med fuld fart på farverne, til skulptur-krukker og -vaser, der bliver til tre-dimensionelle »lærreder«.
Keramik-stykkerne er modellerede, bulede og ude af balance og danner organiske flader for Trine Pedersens malerier, hvilket ses på den aktuelle, tætpakkede solo-udstilling »Hjemme hos mig« i Huset i Asnæs.
Hun bryder med to indskrænkende grænser for billedkunstneren – det gængse flade maleri, hvor malerens udfoldelsestrang på fladen normalt stoppes af rammen, og med keramikerens æstetiske formsprog, de klassiske krukke- og vaseformer uden skævheder, buler og udvækster.
– Jeg prøver at modellere og forme dem, så de er lidt ude af balance – så de bliver lidt skulpturelle og lidt grove. Så kan jeg arbejde mere frit, fortæller Trine Pedersen.
Trine Pedersen er stadig maler, selvom hun modigt har valgt at bruge keramiske former som baggrund og maler med begitnings-farver, glasurer og oxider.
Da hun for tre år siden introducerede keramikken var det eksperimenterende – nu behersker hun teknikken, så farver og former smelter sammen.