Den østrigsk fødte violin-virtuos Benjamin Schmid, der er tæt forbundet med Wiener Philharmonikerne med store koncerter og pladeindspilninger, kastede stjerneskær over Odsherreds Kammermusikfestival mandag og demonstrerede sin eminente teknik og indføling i franske Lili Boulangers tindrende smukke “Nocturne pour violon et piano”.

Lili Boulanger (1893-1918) var musik-vidunderbarn, ligesom sin berømte storesøster – komponisten, multimusikeren og musikpædagogen Nadia Boulanger. Lili døde kun 24 år gammel af mavebetændelse, og efter søsterens død brugte Nadia Boulanger meget af sin tid på at promovere hendes værker.
Mandagens aftenkoncert ved festivalen var med Nadia Boulanger som omdrejningspunkt – den berømte lærer ved konservatoriet i Paris, der fremdyrkede så store komponister som Samuel Barber, Leonard Bernstein og Astor Piazzolla.
En gnistrende dans
Benjamin Schmid var på scenen igen i tango nuevo-opfinder Piazzollas modsvar til Vivaldis “De fire årstider” – “Estaciones Portenas” – (“De fire årstider i Buenos Aires”), hvor violinisten i de fire sammenvævede partier var i en tæt og gnistrende dans med cellist Janne Fredens; vekslende mellem krasbørstigt hidsige strøg, der kostede hår på buerne, til de fineste, lyseste melodier på violinen og glødende cello-sang. Som to film-elskende, der får hinanden til sidst i en romantisk duet.

Emil Gryesten, virtuos på flygelet, repræsenterede selve årstiderne – naturens store akkompagnement – med alt hvad de byder mennesker.
Temperament og jazz
Nadia Boulanger udklækkede som musikpædagog fabelagtige komponister, og ved mandagens aftenkoncert blev deres værker fortolket af fremragende musikere. Solo-cellist Andreas Brantelid og koncertpianist Søren Rastogi i Samuel Barbers “Cello Sonata i C-mol”, der blandt andet bød på humoristiske, intense parløb, masser af temperament og jazz-klange.

Første-klarinettist Mathias Kjøller og koncert-pianist Emil Gryesten kunne opleves i Bernsteins energiske avantgarde-udladning “Clarinet Sonata” med inspiration fra jazz og latin-synkoper.
Ny ledelse på scenen
Solo-cellist Janne Fredens og koncertpianist Søren Rastogi fremførte Nadia Boulangers egen, smukt dynamiske “Trois pieces pour cello et piano”, oprindeligt for orgel, senere transskriberet for cello og klaver.

Ægteparret er den nye kunstneriske ledelse ved Odsherreds Kammermusikfestival, der i år satser nyt og stort i samarbejde med Jacob Gades Legat. Otte unge talenter får undervisning og medvirker til eftermiddags-koncerter med de professionelle.
Musikerne bor i Gæstehuset i Anneberg Kulturpark under festivalen, og koncerterne afvikles i den tilhørende koncert- og teatersal. På den måde kan musikerne medvirke ved flere koncerter og indtræde i forskellige sammenhænge, hvilket tilfører ny dynamik og overraskelseseffekt til festivalen.
Musikekspert Henrik Engelbrecht er den underholdende konferencier.

Mandagens koncert bød på sanselig og lidenskabelig musik, der kildrede i ørerne, og publikum kvitterede med tordnende bifald og gik fra festivalen med smil på læben og lyst til flere koncerter.
Benjamin Schmid skal optræde igen tirsdag den 2. august, blandt andet i Mozarts Klaverkvartet i d-mol med Iben Teilmann, bratsch, Andreas Brantelid, cello, og Søren Rastogi, klaver.
Kammermusikfestivalen kører til og med fredag den 5. august med to koncerter dagligt. Fredagens aftenkoncert – opera-galla – foregår udendørs på en scene foran koncertsalen, hvis vejret tillader det.