Busselskabet Arriva er på vej ud af Syd- og Vestsjælland. Det står klart, efter at trafikselskabet Movia valgte at se til andre sider i trafikselskabets netop afviklet udbudsrunde. Arriva mister 49 af sine 60 busruter i området. Værst står det til hos Arrivas afdeling på Banegårdspladsen i Næstved, hvor 100 buschauffører, værkstedsfolk og administratitive medarbejdere ikke ved, om deres arbejdsplads er købt eller solgt.
Helt sikkert er det, at de karakteristiske hvide, orange og blå busser er fortid fra 28. marts 2010. Fra den dato overtager svenskejede Concordia Bus Danmark betjeningen af både bybusser og øvrige busruter omkring Næstved. De 27 busser i Næstved skal alle males gule.
30 chauffører er overflødige
I aftalen forpligter Concordia Bus Danmarks sig til at overtage busparken og 70 buschauffører fra Arriva. Det betyder, at op mod 30 chauffører i den forbindelse bliver overflødige.
– Nu må vi se, hvor slemt det kommer til at se ud. Almindelig kotume ved virksomhedsoverdragelser er, at medarbejderne bliver indkaldt til møde. Det forventer vi også, at vi bliver indkaldt til. Det kan godt være, at fem-ti chauffører skal væk, men nu stikker vi lige fingrene i jorden. Vi kan ikke rende omkring og se sort på tilværelsen. Så får vi knald i låget, siger buschaufførernes tillidsmand Søren Jørgensen.
Tillidsmanden forventer, at nogle få chauffører vil bevare deres arbejdsplads, idet Arriva vandt udbuddet i et enkelt distrikt. De 11 ruter fra 690 og op til 707 beskæftiger fem chauffører. De skal samlet betjene seks busser, som får base i garageanlægget i Herlufmagle.
Bitter driftsleder
Driftsleder for Arriva i Næstved, Helge Holm Jakobsen, kan endnu ikke sige noget om, hvorvidt de fire administrative medarbejdere og selskabets fire mekanikere stadig vil have job fra april. Intet tyder dog ifølge udsbudsmaterialet på, at Concordia Bus Danmark har tænkt sig at bevare stillingerne.
– Jeg kan godt ærgre mig lidt over, at et nyt selskab skal ind og overtage hele den operation med den nye banegårdsplads, som vi har været med til at sætte i vandet. Vi har gjort fodarbejdet med flytning af busholdepladser og opgravning af pladsen. Det har ikke været let, siger Helge Holm Jakobsen.
Concordia Bus Danmark står allerede for driften af busserne i det storkøbenhavnske område. Ud over Arriva er busselskabet Østtrafik ramt. Selskabet mister kørsel til busselskaberne Ørslev og Ditobus i Vordingborg og Faxe Kommuner samt regionalruterne i Region Sjælland.