
Der er opstået huller i broen over Lille Syd-banen på Ring Øst, og hullerne skyldes en fejl i udførelsen af broen tilbage mellem 2010 og 2012.
Med en rapport i hånden fra ingeniørfirmaet COWI slår Næstveds park- og vejchef fast, at hullerne stammer fra opførelsen.
– Det er 100 procent sikkert, at fejlene er opstået under udførslen af fugtisoleringen, da broen blev bygget. Det er en udførselsfejl, fastslår park- og vejchef, Morten Toft Hansen.
I første omgang er det værste krater blevet lappet, og i næste uge bliver strækningen midlertidigt lysreguleret, mens de to værste skader udbedres. Imens er hastigheden sænket til 50 kilometer i timen.
Med reparationerne sikres det i første omgang, at trafikken kan flyde. Den seneste trafiktælling fra 2018 viste, at der dagligt kører mere end 10.000 biler over broen.
På et senere tidspunkt skal det fugtisolerende lag laves om, hvilket betyder at hele toppen af broen skal skrælles af. Hvornår det sker, ved park- og vejchefen ikke endnu.
Dermed risikerer kommunen at stå med efterregningen for en skade, som er opstået efter, hvad der ligner byggesjusk.
Om entreprenøren kan drages til ansvar, er hverken borgmester Carsten Rasmussen (S) eller medlem af teknisk udvalg Elmer Jacobsen (V) sikre på.
Den ene hovedentreprenør på vejen, Phil & Søn, er siden anlægningen af Ring Øst gået konkurs.
Begge politikere vil dog have afklaret et eventuelt erstatningsansvar, når der er nærmere overblik over sagen.