Kobberbakkeskolen i Næstved gør en forskel for højtbegavede børn. Siden november 2019 har skolen tilbudt et særligt High Performance forløb i samarbejde med Clever Consulting, hvor de har fokus på skolens allermest intelligente elever.
High Performance er et to-årigt udviklingsprojekt. Der er plukket 12 elever fra skolens 5. årgang fra afdeling Rønnebæk, afdeling Sydby og afdeling Sct. Jørgen. Selve undervisningen foregår på afdeling Sjølund, og med bare to timer om ugen er det muligt at gøre en forskel for børnene, fortæller lærer Tue Ødegaard.
High Performance er ikke en masterclass i et fag, men en sjov, tværfaglig undervisning, hvor venskaber, samarbejde, fordybelse og faglige udfordringer er kernen i arbejdet med børnene.
Eleverne er udvalgt af egne lærere ud fra forskningsbaserede screeningsværktøjer og øvrige data. De har alle sammen en høj IQ – intelligenskvotient – og det betyder, at de er ret så intelligente.
Der er en fast struktur i undervisningen med samarbejdsøvelser og læreroplæg, inden eleverne selv arbejder med forskellige ting. Timen afrundes med evaluering, og børnene får en opgave med hjem fra gang til gang – en grubler – som de skal løse.
Eleverne har indtil videre arbejdet med fake news, hvor de selv har skrevet artikler og lært at spotte fake news. De er i gang med at arbejde med robotteknologi og programmering.
– Det skulle gerne munde ud i, at de skal lave deres egen robot, designe den og programmere den til at gøre noget bestemt, siger Tue Ødegaard.
Kobberbakkeskolen repræsenterede Næstved Kommune med en stand ved Danmarks Læringsfestival i Bella Center i København onsdag og torsdag i denne uge. Det er den største event indenfor undervisning og læring, hvor skoler og institutioner stiller op for at dele deres gode praksis.