GRØNNE TANKER | Jeg kom i tanke om et gammelt DR-program for nylig og blev straks nostalgisk. "Hvad er det?" hed programmet og havde den nærmest legendariske Piet van Deurs som vært. For dem, der ikke lige kan huske det, så handlede programmet om, at to hold skulle gætte hvad en eller anden gammel ting var. Eller mere præcist, så skulle de komme med et bud på: "Tid, sted og anvendelse," som Piet van Deurs fremlagde det.
Tingen blev bragt ind på en meget seriøs og langsom måde, og derefter sad quizdeltagerne og undersøgte tingen på en meget seriøs og langsom måde. Som regel var tingen fra enten stenalderen, bronzealderen, middelalderen eller en af de andre tidsperioder, der ender på "alderen", og dens brugsformål var altid et eller andet, man ikke troede det var. Bortset fra de få gange, hvor det var præcist, hvad man troede det var. Og stedet var altid et eller andet sted, man aldrig havde hørt om.
Hele tonen i programmet kan bedst beskrives som én lang brunlig stemning af nørderi og indlevelse. Hvilket i min bog er en god ting.
I dag kunne den slags program selvfølgelig slet ikke lade sig gøre. Jeg mener, i floden af haveprogrammer, boligprogrammer og quizzer/"talent"shows, hvis koncept er købt (eller stjålet) fra udlandet, ville der nok ikke være plads til at show med udgangspunkt i arkæologi. I hvert fald ikke på den gamle måde. Hvis "Hvad er det?" skulle genindføres ville det nok blive på sådan cirka denne her måde:
Bubber ville være den altdominerende vært, der byder velkommen, fniser, fortæller en vittighed, fniser, præsenterer holdene, fniser, fniser igen og siger tak for i aften. Til gengæld er det ikke ham, der skal stå for at sige selve den centrale ytring: "Hvad er det? Tid, sted og anvendelse." Næhh, det skal rappes af et nyt, ungt håbefuldt stjerneskud hver gang. Måden man kommer til at blive udvalgt til at rappe vil være at sende en sms til 50 kroner plus almindelig sms-takst. Derefter bliver ti udvalgt til en rappeprøve (som bliver vist under programmet), og så kan seerne grine af otte af dem, og have sympati med den ene af de sidste to, der ikke bliver udvalgt.
Selve tingen er ikke nødvendigvis en arkæologisk ting, men kan lige så godt være et ur, en bil eller hvad der nu kan indbringe den højeste indtjening i product placement.
Pointene bliver derfor heller ikke uddelt efter holdets evner til at gætte, men mere ud fra en vurdering af, hvor underholdende de er at se på, sådan i al almindelighed.
Under hele showet står ham kokken med det sjove hår fra morgen-tv i det ene hjørne og laver mad og råber.