Jan Vium og Maria Lykke Andersen
UDDANNELSE To HTX-studerende fra Lyngby – Michael Schantz Klausen og Sandra Wingaard Thrane – har med hvert deres projekt gjort sig fortjent til henholdsvis en 2. og 3. plads i Danmarksmesterskabet for unge forskere. Udover glæden ved præmierne på 8000 og 5000 kr. er begge nu spændte på at skulle rejse til Kina for at præsentere resultaterne.
De belønnede projekter blev valgt ud blandt 1900 andre gymnasiasters værker fra hele Danmark.
Emnerne for begges opgaver berører aktuelle problemstillinger i samfundet: Michael har arbejdet med væsker, der på grund af nanopartikler har magnetiske egenskaber. Væskerne kan muligvis bruges i behandling af kræft. Sandras projekt handler om anvendelse af affaldsstoffer fra produktion af biodiesel til ny energi. Hendes budskab er, at olien skal udskiftes, hvis vi skal undgå fatale klimaforandringer.
Med de to medaljetageres præstation fortsætter Lyngby Tekniske Gymnasium succesen fra sidste år, hvor en tidligere elev hentede 1. pladsen hjem.
Både Michael og Sandra går på det særlige elite-bioteknologihold, som er det første af sin art både på TEC i Lyngby og inden for HTX-uddannelsen i det hele taget. Holdet arbejder tæt sammen med forskellige institutter på DTU, deriblandt Biosys.
Medaljevinderne har begge samarbejdet med forskere på DTU om deres projekter.
"Det er en kæmpe fordel, at vi kun skal gå nogle få meter for at kunne stille spørgsmål direkte til DTU-forskerne," mener Sandra, der selv planlægger at læse videre på DTU efter eksamenen til sommer.
"Forskerne viser sig jo at være flinke, åbne og helt almindelige mennesker, der bare har drevet deres interesse for teknik og naturvidenskab mange skridt videre end mig," siger forskerspiren.
Lyngby Tekniske Gymnasiums rektor Henrik Bæch fremhæver gerne samarbejdet med DTU som en af TEC's helt store styrker. "Vi planlægger iøvrigt et endnu tættere samarbejde," siger han og løfter sløret for, at en 3-års plan er på vej. Den skal lette overgangen fra gymnasium til universitet yderligere.
"Derudover arbejder vi på at kunne fortsætte fremgangen, der indtil videre har betydet, at vi hvert år udvider med en ekstra klasse."