Det vakte ramaskrig blandt danske forbrugere, da Coop i sidste uge annoncerede, at Irma-pigen er på vej på pension.
Samtidig med nyheden om lukningen af den traditionsrige kæde, kunne mastodonten indenfor dansk dagligvarehandel afsløre, at man agter at samle de tre kæder Irma, Kvickly og SuperBrugsen i én ny kæde under navnet Coop. En beslutning der også får konsekvenser for to supermarkeder i Hvalsø og Tølløse, hvor man altså kan se frem til et hamskifte engang i fremtiden.
Begge steder giver meldingen dog ikke for alvor anledning til at rynke brynene.
– Vi tager det meget oppefra og ned, for bare i min tid har butikken i Hvalsø skiftet navn adskillige gange, siger Kim Kanstrup, direktør i SuperBrugsen Hvalsø, der i dag fører et mindre udvalg af produkter med det blå Irma-logo.
Artiklen fortsætter under billedet

– Det handler ikke så meget om, hvad der står på facadeskiltet, men mere om hvem og hvad man putter i butikken. Kunderne kender os uanset navnet, fortsætter han.
Ensretningen af de tre kæder er da heller ikke synderligt overraskende, mener Kanstrup.
– Dagligvarehandel er en dynamisk størrelse, hvor man løbende at nødt til at tilpasse sig markedet. Sådan har det altid været, så det er vi vant til, siger han.
Tølløse: Fokus er uændret
Hos Henrik Lassen i SuperBrugsen Tølløse er reaktionen ligeledes, at der i udgangspunktet ”kun” bliver tale om en navneforandring.
– Jeg ved ikke ret meget andet, end det der har stået i dagspressen, men det ændrer ikke på, at vi er en selvstændig enhed (Tølløse Brugsforening, red.), der hver dag arbejder for at give kunderne den bedste oplevelse, og det kommer ikke til at ændre sig, lyder løftet fra brugsuddeleren.
Han har i skrivende stund ikke overblik over, hvilke Irmavarer SuperBrugsen Tølløse i fremtiden får mulighed for at føre.
– Så sent som i dag, havde jeg en kunde, der plejer at tage i Irma for at købe bestemte ting, hvilket vedkommende som bekendt ikke kan i fremtiden. Der gælder den samme politik som altid her hos os, at hvis en kunde står og mangler et bestemt produkt, så gør vi, hvad vi kan for at skaffe det, siger Henrik Lassen.
I en pressemeddelelse oplyser Coop, at de første butikker i den nye kæde, der altså slet og ret kommer til at hedde Coop, slår dørene op efter sommerferien.