Melposer med spind i og larver i forskellige størrelser ved mel, såvel som mugplamager ved ost, æg og mælkeprodukter og skimmellignende plamager ved fisk. Det er nogle af de konstateringer, Fødevarestyrelsen kunne gøre sig, da der var kontrolbesøg ved SuperBrugsen i Hvalsø den 20. januar. Kontrollen skete efter en forbrugerhenvendelse og resulterede i en sur smiley til dagligvarebutikkens dagligvare-område. Både delikatesse og slagter fik en glad smiley. Det fremgår af den seneste kontrolrapport.
Bøder og kontrolbesøg
Udover områderne med mider, mug og skimmel, var over 20 pakker brød udløbet – herunder blandt andet brød, der havde »bedst før«-datomærkning til november 2022. Desuden kunne der ved kontrollen konstateres snavs og mad på gulvet, blandt andet risengryn nær salgskassen, selvom der ikke forefindes risengrød i det område af butikken.
Kontrolbesøget munder, foruden en sur smiley, ud i en bøde på 20.000 kroner og to gebyrbelagte, opfølgende kontroller. Af kontrolrapporten fremgår det, at virksomhedens kommentarer under besøget var, »vi går i gang med det samme«, »det kan jeg godt se« og »det følger vi op på«.
Ked af udfald
Det var ikke direktør for Hvalsø Brugsforening og ejer af butikken, Kim Kanstrup, der selv var med på kontrolbesøget, men han fortæller, at virksomheden tager kritikken til sig og sørger for, at det ikke vil gentage sig.
-Vi rer selvfølgelig kede af rapporten, og jeg tror såmænd heller ikke, det er det billede, vores kunder til hverdag har af butikken. Men vi forholder os til den kritik, vi har fået, og så skal vi selvfølgelig sørge for, at der er rettet op og det ikke sker igen, siger han.
Han uddyber, at dagligvarebutikken har sørget for en grundig rengøring og har haft et skadedyrsfirma ude og hjælpe med at tjekke op såvel som etablere nogle nye rutiner, så situationer osm den med melmøl ikke gentager sig.
– Vi har sikret, vi har fået de rigtige rutiner for at få det her holdt væk, og vi er i kontakt med et skadedyrsfirma, der jævnligt dne næste tid vil komme og hjælpe os med at sikre, det ikke kommer igen, fortæller han.
Han fortæller desuden, at både han og personalet er meget kede af situationen, men at de nu ser fremad og har fokus på at vise kunderne en ren og fin butik.
-Personalet er også dødkede af situationen, men som jeg også har snakket med dem om, er der kun en ting at gøre nu: Vi kan sige alt det, vi vil, men det handler om, at vi skal vise kunderne en ren og fin butik, og at det her ikke sker igen. Og så er den ikke længere, slutter indehaveren.
Afdelingens opbevaring af fødevarer i butik og kølemontre samt temperaturer, friskhed af frugt og grønt havde ingen anmærkninger.
