Klar til start på Striben, hvor det gjaldt om at slå modstanderen ved at være hurtigst på de 201 meter. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
Spændte førere i øjeblikket, hvor adrenalinet virkelig kan mærkes.
Foto: Per Buurgaard Christensen
Efter hvert løb blinkede standeren gult i den side, hvor hurtigste bil var placeret i.
Foto: Per Buurgaard Christensen
Og så afsted… På 201 meter gælder det om at være skarp på pedalerne.
Foto: Per Buurgaard Christensen
Den elektroniske tidtagning blev blæst lidt ud af kurs og måtte ordnes.
Foto: Per Buurgaard Christensen
Løbsleder Søren Madsen havde styr på sagerne.
Foto: Per Buurgaard Christensen
Omkring 1000 var mødt op ved Syriben på Asnæsvej i Kalundborg for at se lovligt gaderæs. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
Uden mad og drikke… Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
Ryan Hansen i sin rappe og lette Lotus, som blev slået på stregen af en stor Mercedes. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
11NVN Gaderæs.SÃ¥ skal der køres ræs pÃ¥ offentlig vej – endda lovligt. PÃ¥ STRIBEN (det lange lige stykke) pÃ¥Asnæsvej. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
11NVN Gaderæs.SÃ¥ skal der køres ræs pÃ¥ offentlig vej – endda lovligt. PÃ¥ STRIBEN (det lange lige stykke) pÃ¥Asnæsvej. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
11NVN Gaderæs.SÃ¥ skal der køres ræs pÃ¥ offentlig vej – endda lovligt. PÃ¥ STRIBEN (det lange lige stykke) pÃ¥Asnæsvej. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
11NVN Gaderæs.SÃ¥ skal der køres ræs pÃ¥ offentlig vej – endda lovligt. PÃ¥ STRIBEN (det lange lige stykke) pÃ¥Asnæsvej. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
11NVN Gaderæs.SÃ¥ skal der køres ræs pÃ¥ offentlig vej – endda lovligt. PÃ¥ STRIBEN (det lange lige stykke) pÃ¥Asnæsvej. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
11NVN Gaderæs.SÃ¥ skal der køres ræs pÃ¥ offentlig vej – endda lovligt. PÃ¥ STRIBEN (det lange lige stykke) pÃ¥Asnæsvej. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
11NVN Gaderæs.SÃ¥ skal der køres ræs pÃ¥ offentlig vej – endda lovligt. PÃ¥ STRIBEN (det lange lige stykke) pÃ¥Asnæsvej. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
11NVN Gaderæs.SÃ¥ skal der køres ræs pÃ¥ offentlig vej – endda lovligt. PÃ¥ STRIBEN (det lange lige stykke) pÃ¥Asnæsvej. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
11NVN Gaderæs.SÃ¥ skal der køres ræs pÃ¥ offentlig vej – endda lovligt. PÃ¥ STRIBEN (det lange lige stykke) pÃ¥Asnæsvej. Foto: Per Christensen
Foto: Per Buurgaard Christensen
Kalundborg: Der er ikke meget, der kan slå en tung amerikansk muskelbil med masser af motorvolumen, power og enorme, brede dæk. Det måtte ejerne af hurtige europæiske og japanske biler sande, da der lørdag i tidsrummet fra klokken 13 til 15 var lovligt (og sikkert) gaderæs på Striben i Kalundborg – det næsten lige stykke af Asnæsvej fra efter Statoil-rørbroen og op mod Asnæsværket.
Der var mødt op mod 1000 tilskuere frem klokken 13, og tilstrømningen til arrangementet, som Borgerinitiativet ved Jørgen Faye og René Vesterlund fik ideen til.
Den praktiske afvikling var lagt i hænderne på erfarne kræfter fra Dragracing.dk, og løbsleder Søren Madsen og hans højre hånd og tidstagningschef Henrik Tejnø havde godt styr på begivenhederne på Striben.
Præcis 201 meter asfalt skulle kørerne dyste på, svarende til en ottendedel mile. 402 meter, en quartermile, er en mere klassisk distance, men man havde valgt den kortere for at holde farten lavere og sikkerheden højere, forklarede løbslederen.
Der var udover muskelbiler hurtige vogne som store Mercedes'er med otte cylindre under hjelmen og Toyota Supra, der er en japansk muskelbil, og så helt almindelige, tunede biler. Meget hurtig var også den lokale Ryan Hansen fra Ryan Hansen Motors i Kalundborg i sin rappe og lette Lotus. Den klarede sig flot, men måtte se sig slået af en Mercedes.
Men det var ægte amerikansk power tilsat lattergas – der får mange motorens allerede voldsomt mange hestekræfter til at blive til endnu flere – som denne lørdag demonstrerede overlegenhed. Først en Trans Am med brutal lyd, der virkede umulig at slå. Den blev efterfulgt af en Chevrolet Monte Carlo, hvis fører flåede de 201 meter asfalt om i bakspejlet på blot 7,39 sekunder.