Spejdere mistede 40.000 kroner på et nej

Spejderleder og konsulent hos Ugeavisen Lisbet Andersen sagde nej til at lade spejderne omdele Kalundborg Nyt og turistguide.

I fjor kunne det godt lade sig gøre for de blå Esbern Snare-spejdere i Kalundborg at omdele både Berlingske Medias Ugeavisen og Medieselskabet Nordvestsjællands Kalundborg Nyt i påsken.

Men i år kunne det samme ikke lade sig gøre. Og hvis man spørger medieselskabets abonnements- og distributionschef, Peter Kleist, så ligner det en tanke, at kvinden, der sagde »nej« til Medieselskabet Nordvestsjælland, Lisbet Andersen, nu er ansat som konsulent hos Ugeavisen.

Den udlægning afviser Lisbet Andersen, som er leder for de blå spejdere:

– Vi besluttede efter omdelingen sidste år, at vi ikke længere går ud med konkurrerende produkter.

Hvorfor det?

– Fordi der opstod problemer.

Hvem havde problemer med konkurrerende produkter i jeres omdeling?

– Det kan være lige meget. Men det var altså ikke Ugeavisen, der havde problemer med det, siger Lisbet Andersen og nævner, at det var et tilfælde, at det gik ud over Medieselskabet.

Reglen er nemlig ifølge Ugeavisens konsulent, at hvis spejderne for eksempel går ud med materiale fra et byggemarked, så siger de nej til at tage materiale med samtidig fra et andet byggemarked.

I Ugeavisen kunne man for nylig læse, at de blå Esbern Snare-spejdere knokler for at skrabe penge sammen til en tur til Argentina. Pr. spejder koster rejsen 15.000 kroner. Har I så råd til at sige nej til de 40.000 kroner, som Medieselskabet tilbød for omdeling af Kalundborg Nyt samt en turistbrochure?

– Vi går ikke længere ud med konkurrerende produkter, svarer Lisbet Andersen.

Hvis man bruger postvæsenet, må man jo finde sig i, at buddet også kan have materiale fra flere, som er i konkurrence.

– Ja, men vi er ikke postvæsenet, siger ugeavis-konsulenten.

Medieselskabet Nordvestsjællands abonnements- og distributionschef Peter Kleist siger, at samdistribution er helt almindelig, og det har aldrig været et konkurrenceparameter for distriktsaviser.

På grund af konkurrencen

– For mig ser det helt klart ud til, at det »nej«, vi fik, var på grund af konkurrencesituationen. Spejderne havde hele set-up'et klar, men man sagde nej til mange penge. Det ville jeg selv blive sur over, hvis jeg var far til en blå spejder i Kalundborg, siger Peter Kleist.

Han fik i øvrigt løst distributionsproblemet i påsken ved at henvende sig til KGB's Venner, som delte Kalundborg Nyt og turistbrochuren ud for Medieselskabet.