Politiker tager kritik af togprojekt op i regionsråd

Foto: Bjarne Robdrup
Regionsrådets bevilling på 50 millioner kroner til nye skinner til en strækning af Høng-Tølløsebanen tages nu op i udvalget.
Regionsrådets bevilling på 50 millioner kroner til nye skinner til en strækning af Høng-Tølløsebanen tages nu op i udvalget.

Peter Jacobsen, Snertinge, første næstformand i Region Sjælland og formand for Udvalget for klima, miljø, trafik og infrastruktur, tager i sit udvalg i januar sagen om regionsrådets bevilling på 50 millioner kroner til nye skinner til en strækning af Høng-Tølløsebanen op i udvalget. Det skriver Nordvestnyt.

Baggrunden er, at trafikselskabet Movia, hvorunder banens eget selskab, Lokaltog A/S hører, endnu ikke har givet en forklaring på, hvorfor Tølløsebanen formentligt først til næste sommer kan køre op til 120 km/t, som var en del af grundlaget for bevillingen.

Peter Jacobsen har for over en uge siden stillet en række spørgsmål til sagen.

– Det er ingen hemmelighed, at der var modstand i dele af regionsrådet mod investeringen af de mange millioner i den lokale bane. Det endte som bekendt med, at pengene blev bevilget, og nu er entreprenøren så færdig med at anlægge det nye strækningsspor mellem Ruds Vedby og Høng. ­Toget kan således køre i fuldt omfang igen. Men Lokaltog A/S argumenterede ved ansøgningen også med, at en forudsætning for, at banen ville være konkurrencedygtig, var, at man fik lov at sætte hastigheden op fra 75 km/t til 120 km/t. Nu er der så øjensynlig en risiko for, at hastighedsforsøgelsen først kan ske om et halvt års tid, selvom toget er tilbage på skinnerne fra 18. december. Det er ikke tilfredsstillende, siger Peter Jacobsen.

Mere i dagens avis.