Lektiecafé skaber frustration

Lisbeth Kragh Ludvigsen fra Høng oplever, at hendes datter på otte år, som går i 2. klasse på Høng Skole, ikke får lavet sine lektier i lektiecaféen i skolen, men i stedet leger.

Problemet er, at når datteren kommer hjem klokken 15, så er hun ofte meget træt efter skoledagen, og det er svært at lave lektier med hende. Det er især matematikken, som volder problemer.

»Vi har kæmpet med hende herhjemme, men hun forstår det ikke«, skrev Lisbeth Kragh Ludvigsen i et læserbrev, som har været bragt i Nordvestnyt.

»Hvis de skal gå i skole i så lang tid, så må man da også regne med, at de får lektiehjælp. Jeg har intet imod at hjælpe hende, men hun er for træt,« stod der også i læserbrevet.

Skoleinspektør Bo Søndergaard på Høng Skole opfordrer moren, hvis hun ikke allerede har gjort det, til at tale med klasselæreren om problemet med at få lavet lektier.

– Vi har kørt en forsøgsordning med mellemtrinnet, hvor eleverne kunne melde sig til forskellige aktiviteter, så de, som skulle have hjælp til lektier kunne få det, mens andre, som havde lavet lektierne kunne lave nogle andre aktiviteter. Det er gået godt, siger Bo Søndergaard.

Men selvom der er lektiehjælp i skolen, så skal forældrene alligevel regne med de skal give en hjælpende hånd med lektier.

– Selvom der er tid til at få lavet lektier i skolen, så er det ikke alle børn, som kan nå alle lektier, siger skoleinspektør Bo Søndergaard.