
Orø ligger som en perle i Isefjorden, og nu går perlen til filmen. Turistgruppen får mulighed for at få vise øens fortræffeligheder i en reklamefilm med støtte fra Vækstforum i Region Sjælland.
De 200.000 kroner skal lige i kassen først, men det er kun en formsag, når både Vækstforum og Region Sjællands forretningsudvalg anbefaler regionsrådet at sige ja på regionsrådsmødet i morgen torsdag, mener Trine Reichenbach fra Ø-kontoret, der står for turismeprojektet.
– Ikke alle 200.000 kroner skal gå til pæne optagelser, vi skal have gang i planerne om børne- og kulturarrangementer sammen med foreninger og øboere til næste sommer, tilføjer hun.
I turistgruppens projekt til i alt en halv million kroner er der også planer om marked for kunstnere og øboere, der kan sælge lokale produkter.
Turistgruppens mål er at få flere til at vælge Orø som feriemål og som fast base – gerne fastboende med børn til skolen.
Orø skal mere frem i lyset, og Trine Reichenbach er med, når Småøernes Aktionsgruppe i november inviterer småøer til samarbejde om turisme.
– Vi har på Orø og på landsplan brug for at koordinere de mange turistaktører, bruge hinandens erfaringer og udvikle. Vi kan høre, at mange bevidst vælger ferie på de små øer. Ikke kun sejlere, men også cykelturister har opdaget det særlige ved øferier. Vi skal være bedre til at sælge os på det, der er specielt ved småøerne som pakke og ved Orø, understreger Trine Reichenbach.
Turistgruppens projekt fik hjul at køre på, da 15 øcykler kom til Orø i juni i år og blev en succes – nogle dage med alt udlejet. De næste 15 cykler bliver nu købt for 50.000 kroner fra Skov- og Naturstyrelsen og 15.000 kroner fra Nordeafonden. Udlejningen er foregået fra Orøfærgen, og det har ikke været problemfrit. Der er ikke afsat ekstra tid til at stå for cykeludlejningen, så det har presset færgefolkene.
– På dialogmødet i hallen foreslog en af øens kvikke unge at flytte cykler og udlejning til brugsen. Jeg har talt med vores uddeler, og han er med på ideen, der kun kræver et ekstra halvtag, når der bygges ny brugs på Brøndevej. Brugsen har en passende lang åbningstid, så det vil være perfekt, siger Trine Reichenbach.
Turistprojektet har også fået 200.000 kroner fra Småøernes Aktionsgruppe, og Tips- og Lotto Midlerne har givet 50.000 kroner til mobilguiden, hvor turister via mobilen får oplysninger om seværdigheder.
mp nordvest.dk