Andel vinder pris for kampagne

Energikoncernen blev den første vinder af en pris, der for første gang uddeles i Danmark.

Andel vinder pris for kampagne

Andel vinder en pris for bæredygtig branding og kommunikation for sin kampagne om vedvarende energi.

Foto: Jens Wollesen

Energikoncernen Andel med hovedsæde i Svinninge blev torsdag vinder af en pris, som for første gang uddeles i Danmark. Navnet på prisen er Årets indsats 2023, og den gives for et fremtrædende initiativ inden for bæredygtig branding og kommunikation. og Andel vandt foran to andre nominerede, Northside samt DJØF og Operate.

Andels kampagne har navnet Giv plads til en grønnere fremtid. Koncernen angiver selv om baggrund for kampagnen, at en af de største forhindringer for udbygningen af grøn energi er borgermodstand. Og det er til trods for, at 86 procent af alle danskere er villige til at afgive plads.

Andel anfører, at man ville give det tavse flertal en stemme og sætte fokus på, hvor lidt areal der egentlig skal til for at sikre en grønnere fremtid. Det kræver 2,2 procent af det samlede hav- og landbrugsareal at nå Danmarks 2030-ambition for udbygning af mere vedvarende energi. 11.885 borgere har vist deres støtte til kampagnen via nettet.

Andel står frem til 2035 klar til at investere over 90 milliarder kroner i en grønnere fremtid gennem projekter, der kan fremme vedvarende energi.

Spejl på dilemmaer

Juryen, som har valgt Andel som vinder blandt de tre finalister, vurderer, kampagnen er et fint spejl på de dilemmaer, vi står i i forhold til den grønne omstilling.

Andel satser noget og siger: “Det her skal ske, selv om det ikke er nemt, så hvordan får vi det til at ske?”. Man er ikke i tvivl om, at Andel er afsender, men de sætter sig selv i baggrunden og taler om problemet frem for produktet. Kampagnen provokerer, men gør også modtagerne klogere og skaber en fællesskabsfølelse omkring udfordringerne – “vi kan ikke løse det her, hvis jeg ikke er med”.

Juryen noterer videre, at kampagnen har fået et godt reach og har sat en samtale i gang i samfundet, hvilket omtalen af ​​kampagnen viser. Mange medier har taget det op og på den måde sat ekstra fokus på problemstillingen. De tre medlemmer af juryen er særligt imponerede over, hvor mange danskere der har sat kampagnen, og hvor mange den har fået til at vise deres støtte til vindenergi.

Juryen består af Mette Gert Boldt, Partner i MäRK CPH (formand), Line Schmeltz, docent i Ssrategisk kommunikation og leder af Center for Kommunikation og Ledelse på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, og Eva Harpøth Skjoldborg, redaktør på CSR.dk.

I bedømmelsen er der lagt vægt på begreber som innovation, engagement, påvirkning og kreativitet.