Politiets nye fotovogne er kommet i aktion

Foto: Kenn Thomsen

Risikoen for at blive taget i en fartkontrol er blevet større på Vestegnen. Eller set med andre briller: Politiet har fået bedre mulighed for at fange fartsyndere og dermed få nedsat hastigheden på farlige strækninger med færre ulykker til følge.

Københavns Vestegns Politi har nemlig fået seks af de i alt 75 nye såkaldte ATK-vogne (Automatisk Trafikkontrol), som politiet bruger til at fotografere bilister, som træder lidt for hårdt på speederen.

Indtil nu har politikredsen kun haft to vogne, så det er en stor opgradering af antallet, skriver DAGBLADET Roskilde.

Derudover er udstyret i vognene blevet meget bedre. Det betyder blandt andet, at politiet nu kan måle over flere vejbaner, ligesom kvaliteten af billederne bliver markant forbedret. Med det tidligere udstyr kunne kun omkring halvdelen af billederne bruges, hvorimod man med det nye digitale udstyr vil få en fejlprocent på tæt på nul procent.

– Målet er at få gennemsnitshastigheden på vores veje ned. Vi ved, at hastighed spiller ind i en stor del af de ulykker, der har alvorlige eller fatale konsekvenser, så ønsket er at få bilisterne til at sætte farten ned, siger chefpolitiinspektør Knud Stadsgaard fra Vestegnens Politi.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik var der 183 dræbte i trafikken i 2014 i Danmark. I Vestegnens politikreds var tallet fem trafikdræbte – men det er også fem for meget, understreger Knud Stadsgaard.

– Vi placerer fotovognene der, hvor giver mest mening. Vi har lavet færdselsanalyser, som viser, hvor uheldene sker, og hvor folk kører for stærkt, og så er det her, vi vælger at placere dem. Fotovognene er ikke pengemaskiner, som vi sætter op der, hvor vi kan fange flest, men hvor det er farligst, siger han.

Politiet bliver heller ikke målt på, hvor mange bødepenge der kommer i kassen, men på hvor mange timer, vognene er på vejene.

Fartkontrol er dog ikke det eneste, de nye fotovogne kan bruges til, for udstyret kan blandt andet også måle trafiktæthed og antallet af biler på vejene – informationer, som kan bruges til trafikanalyse.

Det nye system kan også genkende nummerpladen på bilen og vil i kombination med den nye ejeransvarslov automatisk sende bøden til bilens ejer.

Hele processen er også blevet automatiseret, så behandlingstiden af bødesagerne er langt lavere end tidligere. I fremtiden vil det nu højst tage et par dage, inden bøden havner i e-boksen.