
Termometret kan dårligt svinge sig op på plusgrader, men Turismeklynge Halsnæs er ved at gøre sig klar til sommer. I starten af februar lød kick-startet til turistsæsonen med en workshop om digital markedsføring for de lokale turismeaktører.
– Nærmest uanset, hvad vi søger, så bruger de fleste i dag Google, og det gælder også, når vi som turister søger oplevelser. Derfor er det helt essentielt, at vores lokale turismeaktører formår at bruge både Google og andre online medier til markedsføring, for hvis en turist ikke kan google sig frem til en virksomhed eller aktivitet, ja, så eksisterer den simpelthen ikke i deres bevidsthed, siger vækst- og udviklingskonsulent Siri Drachmann.
Derfor har Halsnæs Kommune udviklet et inspirationsforløb med workshops og konkrete hands-on guides til, hvordan man som turismeaktør i Halsnæs kan være til stede der, hvor turisterne er – nemlig på nettet. Målet med forløbet er blandt andet, at give deltagerne forståelse for, hvordan webtekster skal sættes op for at blive fanget af Google, og hvordan sociale medier som Facebook kan bruges til markedsføring.
Fundet fra USA
Blandt de 30 deltagere på de første kursus, var Kurt Schönemann. Han ejer Ølsted Kro, der som en af de eneste kroer og restauranter i Halsnæs Kommune har meldt sig til de kommunale workshops.
Ølsted Kro har i forvejen en hjemmeside og annoncerer derudover på Facebook. Her har kroen over 1.000 venner, og ifølge ejeren bruger kroen digital markedsføring en del.
– Vi overvejer nu også at bruge andre ting end Facebook, for eksempel at profilerer os bedre på Google. Vi ligger nummer et ved specifikke søgninger på Ølsted og med i toppen blandt kroerne i Halsnæs, siger Kurt Schönemann.
Han kalder kommunens tiltag for prisværdigt og nødvendigt, hvis der skal tiltrækkes turister.
– Vi havde en stigning på 18 procent på bundlinjen fra 2014 til 2015, og jeg forventer, at vi oplever det samme fra 2015 til 2016. Jeg kan allerede nu se, at vores omsætning for de første måneder ligger højere. En del af det skyldes formentlig digital markedsføring, selvom der også er andre parametre som pris og service, der spiller ind.
– Men vi har haft kunder fra både Canada og USA, som havde hørt om os eller fundet os på nettet.
Digital vækstmotor
Arrangementet er blot ét i rækken af et længere inspirationsforløb for kommunens turismeaktører med fokus på online markedsføring. Planen er at afholde lignende forløb for andre erhvervsklynger i Halsnæs – alt sammen for at skabe vækst og udvikling i Halsnæs.
– At klæde vores lokale erhvervsdrivende på til at bruge online medier i deres markedsføring er et godt eksempel på, hvordan vi konkret sætter fokus på og sammen med vores lokale erhvervsliv løser de udfordringer, en mindre virksomhed i Halsnæs kan stå overfor. Netop markedsføring er et vigtigt ben i vores vækststrategi og uanset, om der er tale om markedsføring af Halsnæs som kommune eller af vores virksomheder og vores lokale oplevelser, så har det samme formål – nemlig at skabe vækst i Halsnæs, siger formand for Udvalget for Vækst og Udvikling Helge Friis.