
For anden gang på få måneder kaster Halsnæs Kommune sig ud i en kampagne, der skal vise Halsnæs' kvaliteter frem for omverdenen.
Midt i december tog en Halsnæs-delegation til København for at dele julegaver ud og gøre københavnerne opmærksom på mulighederne for billige boliger kombineret med både natur- og kulturoplevelser, hvis man vil flytte væk fra stenbroen. I weekenden bliver indsats fulgt op ved, at ved kommunen fylder en bus med udenbys-borgere og giver dem en guidet rundtur i Halsnæs.
I direktørstolen hos brandingbureauet Stagis A/S kalder Nikolaj Stagis initiativerne i Halsnæs Kommune for »velkendte klassiskere«.
Stagis A/S har været konsulenter på Halsnæs Kommunes arbejde med en visionsproces frem mod 2030. Det har givet Nikolaj Stagis et godt indblik i kommunens kvaliteter og udfordringer, og da arbejdet med visionsplanen er 99 procent færdigt, tøver brandingdirektøren ikke med at vurdere de kampagner, som Halsnæs Kommune har sat i søen.
– Overordnet set er det gode initiativer, og det siger jeg, fordi der er eksempler på, at det virker. Busture for potentielle borgere og markeringer som events i de store byer er klassikere på området. Der er mange kommuner både i Jylland og på Fyn, som gør det, siger Nikolaj Stagis og uddyber:
– Busturen er god, fordi det bliver meget konkret. Det er nærmest et salgsmøde, hvor man sælger sin destination. Det handler ikke om at skabe et image eller brand over for mange mennesker, men om at man 1:1 kan snakke om, hvad det er man får, og hvordan der ser ud.
Folk kender ikke Halsnæs
Men selvom både busture, samarbejde med ejendomsselskaber og julegavetur til København er gode initiativer, så er der mere arbejde foran Halsnæs Kommune, mener brandingdirektøren.
– Salgsarbejde er en god ide, men de skal sørge for at blive kendt mere generelt. Hvis de snakker med folk på Kongens Nytorv eller samler folk op i en bus, har de så hørt om Halsnæs før, og hvilke associationer får de af kommunen? Det er den helt primære udfordring, som mange kommuner i Jylland, på Fyn og Sjælland – inklusiv Halsnæs – har, siger Nikolaj Stagis.