Lærerformand: Fastholdt elev er toppen af isbjerget

Det er næppe sidste gang, det bliver nødvendigt at fastholde en elev. Det er meldingen fra formand for Gribskov Lærerkreds, Allan Nielsen, i kølvandet på Gribskov Kommunes beslutning om at sanktionere de lærere, som fastholdt en elev, der ville forlade Gilbjergskolen, i september. Derfor kan det få konsekvenser for folkeskolen, at kommunen påtænker at afskedige en lærer samt give påtale og advarsler til de øvrige involverede, mener Allan Nielsen.

– Jeg tænker, at det er toppen af isbjerget. Der er flere og flere inklusionskrævende børn, som har store problemer. Og når man vælger at sanktionere loyale og pligtopfyldende lærere, er det lidt en deroute for folkeskolen. Hvis man vælger at give al magt til elever og forældre, og ikke tror på, hvad lærerne fortæller, så bliver det en deroute. Det kan ende med, at ingen vil være lærere mere, og dem, der er tilbage, er nervøse, siger Allan Nielsen til Frederiksborg Amts Avis.

Han vil nu opfordre til, at man ser på retningslinjerne for fastholdelse af elever.

– Som lærernes kredsformand vil jeg tage op, om man ikke kan se på retningslinjer for fastholdelse og se instrukser i gennem. Der er behov for at kigge på det og repetere det, og tale om det. Det er et ledelsesansvar, at det bliver gjort, og i sidste ende er det også et samarbejde, siger han.

– Som ansat har man pligt til at stoppe elever, der er til fare for sig selv eller andre, hvis de for eksempel er i slåskamp. Hvis man ikke kan stoppe det med ord, er man nødt til at se på, hvad man så kan gøre, uddyber han.

Inklusion udfordrer

Direktør i Gribskov Kommune Steffen Bohni, mener ikke, at man som lærer skal være nervøs, men erkender, at inklusion kan udfordre lærerne, som skal klædes på til at håndtere at håndtere den slags situationer.

– Når man vælger en strategi med inklusion kan det udfordre lærerne, som må have andre kompetencer ud over de snævert lærerfaglige. Vores job som arbejdsgivere er så at klæde lærerne på til de nye udfordringer, og den proces er sat i gang. Vi giver dem nogle redskaber til at håndtere de her situationer, siger Steffen Bohni.