Aktiviteter for børn er afgørende, når butikscentrene skal gøre sig attraktive i kampen om kunderne. I Waves i Hundige gør man derfor meget ud af børnenes skolestart.
Der er godt fyldt op ved de seks opsatte borde på Waves' centertorv lørdag eftermiddag. Det er weekend, og i centerets børneværksted kan man i dag lave små, hjemmelavede refleksdyr til at sætte på skoletasken ud af såkaldt "foam clay", et blødt og farverigt modelleringsmateriale, som hærder, når det bliver tørt.
– Det er en totalt god idé, fordi det er noget, som de faktisk kan bruge, siger 32-årige Anh Mac, som er her med sin 3-årige datter Chelinda.
Rundt omkring i centret ser man mange farverige skilte og reklamer, der gør opmærksom på den forestående skolestart og alt, hvad der hører sig til af tasker, penalhuse, viskelædere og blyanter.
Og det er ikke tilfældigt, fortæller Anette Bordum, centerchef i Waves.
– Der er altid aktiviteter i Waves, men når vi nærmer os skolestart, kører vi mere på, fordi der er mange, der skal handle ind.
Hård konkurrence
Op til skolestart har Waves bl.a. haft et arrangement med centerets huskok, som gav fif til sunde madpakker, og i børneværkstedet har man både lavet madkasser og kreative navneskilte.
Aktiviteterne er en vigtig brik i spillet om kunderne i et område, hvor der findes mange butikscentre.
– Der er stor konkurrence, og du skal ikke køre ret meget mere end ti minutter, så er du ved det næste center. Sker der nogle interessante ting her, kan det være, at man vælger os frem for et andet sted, forklarer Anette Bordum.
Kedeligt at handle
Anh Mac og hendes datter bor i Ishøj, og denne lørdag var det mere eller mindre tilfældigt, at de havnede i Waves. Hun fortæller, at det generelt betyder meget for hende, at et center har gode aktiviteter og faciliteter til børn.
– Da vi var på ferie i Tyskland, gik vi efter steder, hvor der var et legeland, som kunne passe børnene, mens vi gik lidt rundt. Det har man også i f.eks. Rødovrecentret, siger hun.
En anden mor ved bordet mener også, at aktiviteterne betyder noget.
– Det er godt nok kedeligt for børn at være med ude at handle. Hvis ikke der er noget for børn, har vi som regel en iPad med, siger 32-årige Anja Bjerre Larsen, mor til Ibi på 6 år.
Prioriterer børnene
Da klokken nærmer sig 13.30, er børneværkstedet allerede ved at løbe tør for materialer. Det er usædvanligt hurtigt, fortæller medarbejderen i værkstedet.
Centerchef Anette Bordum er da heller ikke i tvivl om, at de mest vellykkede aktiviteter er dem, som er sjove for børn.
– Man prioriterer børnene i højere grad, end man prioriterer sig selv. Aktiviteter til børn gør det lidt nemmere at få rykket familien Danmark.
Kundemæssigt har sommeren i Waves ligget på niveau med sidste år.