Greve/Roskilde: Det er usandsynligt, at cannabis, pot eller skunk skulle være leveret vacuumpakket i ombyggede personbiler, og det er ikke noget efterforskere støder på i det daglige arbejde. Sådan lød forklaringen fra en efterforsker i NSK (National enhed for Særlig Kriminalitet), der fredag var indkaldt som vidne i retssagen, hvor en 36-årig mand er tiltalt for at have modtaget 24 kilo kokain og heroin fra hollandske smuglere.
Det var anden retsdag i sagen, og da sagen var for tirsdag, forklarede den 36-årige, at han havde mødtes med hollandske chauffører ved fire lejligheder, og at han i den forbindelse havde modtaget fem kilo pot og skunk, men ikke 24 kilo hård narkotika, som han er tiltalt for.
Selvom der ikke er fundet hård narkotika hos den 36-årige i forbindelse med efterforskningen, mener anklagemyndigheden alligevel at kunne bevise, at det er tilfældet, og det var de beviser og vidneforklaringer, der var omdrejningspunktet på anden retsdag.
Her var de biler, der har smuglet narko fra Tyskland til Danmark, og som den 36-årige har mødtes med i centrum. De er nemlig blevet undersøgt, og det har vist sig, at de er blevet ombygget på en professionel måde, der gør, at de har et hemmeligt rum, som har krævet en vis ombygning af bilen, som betyder, at udstødningen blandt andet er blevet flyttet.
– Der er betydelige omkostninger ved at få tilværket sin bil på den måde, så i sidste ende skal det være en god forretning, og chaufføren skal tjene meget på sine køreture, hvis det skal svare sig. Det tænker jeg ikke de kan med pot og den slags, og vi har heller aldrig set, at det er blevet transporteret i den slags biler, sagde efterforskeren og understregede, at den type ombyggede biler bruges til at smugle hård narkotika som kokain og heroin.
Han fortalte, at skunk og pot oftest smugles ind i Danmark via lastbiler og i et sted mellem 50 kg og 250 ad gangen, fordi det skal være rentabelt bagmændene.
Hollandsk chauffør
En af de hollandske chauffører, som den 36-årige er mødtes med, var også indkaldt som vidne i sagen, men fordi han også er tiltalt i en straffesag med forbindelse til den 36-åriges, så ønskede han ikke at udtale sig.
I stedet refererede senioranklager Anders Amorøe til den forklaring, den hollandske chauffør gav til politiet, da han blev anholdt i Danmark i februar i år.
Her har hollænderen forklaret, at han ikke vidste, hvad der var i pakkerne, han afleverede til den 36-årige, men at han havde fået at vide, hvor og hvornår han skulle mødes med ham af en kontaktperson. Til politiet har han dog fortalt, at der var tale om et sted mellem fire og seks pakker, mens den 36-årige på første retsdag forklarede, at han havde modtaget en enkelt pakke.
Et andet bevis, som ifølge anklagemyndigheden viser, at der er tale om hård narkotika er andre episoder, som de tyske biler i sagen er Flere hollandske chauffører er i forbindelse med efterforskningen blevet skygget, og i flere tilfælde er de personer, de har afleveret pakker til, kort efter blevet anholdt med op til flere kilo hård narkotika, ligesom selve bilerne ved ransagninger er blevet taget med flere kilo hård narkotika i.
Den 36-årige nægter sig skyldig i at have modtaget hård narkotika fra de hollandske chauffører, og forklarer, at der er tale om pot og cannabis. Sagen fortsætter tirsdag 28. marts.
