For under to år siden blev der indgået et historisk bredt transportforlig i Folketinget. I det forlig står der, at Glostrup Station skal udbygges med to nye perroner, så der igen kan stoppe regional og nogle intercitytog i Glostrup. I aftalen står der, at ombygningen skal starte i 2026 – og forventningen var den gang, at projektet ville være færdig i 2028 eller måske først i 2030.
Nu har Banedanmark netop offentliggjort en ny anlægsplan, og her er projektet udskudt til at starte i 2031 og være færdig i 2032.
– Banedanmark har genbesøgt stadieplanlægningen og vurderer på den baggrund, at projektet kræver to års udførelse. Af hensyn til trafikafviklingen på Vestbanen (København-Roskilde-Ringsted) under udførelse af projektet om forenkling af Københavns Hovedbanegård er projektet samtidigt rykket til 2031-2032, skriver Banedanmark i en orientering til Folketingets transportudvalg.
Det vækker skuffelse på borgmesterkontoret i Glostrup.
– Det er først og fremmest ærgerligt, at projektet er udskudt til 2031 til ’32. Omvendt kan vi også se, at de er blevet mere konkrete med projektet, hvilket er positivt, siger borgmester Kasper Damsgaard (S).

Han har skrevet til transportminister Thomas Danielsen (V) for at invitere ham og det lokale folketingsmedlem Kasper Sand Kjær (S) til Glostrup til at drøfte sagen.
– Vi ønsker jo at få gjort Glostrup til et trafikalt kundepunkt. Derfor skal vi prøve at presse på for, at vi kommer tilbage til 2028. Det vil passe rigtig godt ind i de planer, vi har for stationsforpladsen og letbanen, der begynder at køre i 2025, siger borgmesteren.
Etablering af letbanen bliver finansieret af brugerne. En del af dem skal komme fra regionaltogene.
– Jo før, man kan komme i mål med regionaltog i Glostrup, jo hurtigere vil det få en afsmittende effekt på letbanens økonomi. Derfor er der en del kommuner, der har en økonomisk interesse i regionaltog i Glostrup, siger Kasper Damsgaard.