Røde hjerteklistermærker, der opfordrede til smil. Irmapigen. Den lysende Irma-høne ved Dronning Louises Bro. Unikke varer som Blå Irma Kaffe. Plastikposer med kunst. Kvalitetsvarer i den dyre ende af prisskalaen.
Der er mange små og store ting, som man forbinder Irmas supermarkeder med, og som var med til at gøre butikskæden til et stærkt brand.
Men discountbutikkerne er stille og roligt vundet frem, markedsgrundlaget for Irma er blevet undergravet, og efter 137 år er det slut – og Irma er i gang med at lukke sine over 60 butikker.
Vil savne butikken
I den anledning bød Irma i Bagsværd på kaffe fredag, for at sige tak til kunderne, inden butikken den 16. april bliver til en COOP 365discount. Der var masser af pakker af Irmas blå kaffe på tilbud lige inden for døren, og mange fik sig en kop farvelkaffe fra en vogn ude foran butikken.
Blandt andet Radka på 51 år, som efter eget udsagn kommer i butikken hver dag, nærmest som et slags ritual.
– Jeg kommer også, når det bliver en 365. Men Irma har venlige butiksassistenter og kvalitetsvarer, og det vil jeg savne. Ligesom de har mange luksusprodukter, som man ikke har andre steder, og til gode priser, fortalte hun, mens hun tog en tår af papkruset med dampende kaffe.
Service og særlige varer
I det hele taget slog de Irma-kunder, som Gladsaxe Bladet talte med, meget på Irmas gode service og særlige varer. 86-årige Hanne mente således at butikken har haft gode og særlige ting, igennem mange år.
– Irma har jeg mødt fra jeg var ganske lille, dengang det var noget specielt med en butik der var ejet af en kæde, fortalte hun.
– Det er det værste der kunne ske for Bagsværd, at Irma lukker. Jeg vil ikke mindst savne deres kaffe – hvis ikke det kommer med i den nye butik, er vi lost. Men også deres økologi, tilføjede Linda på 60 år.

Og 76-årige Jørgen – der var iklædt et Irma-slips, som han havde fået af en Irma-bestyrer, dengang Coop overtog Irma – fortalte at han frygtede, at Irmas egne varer og de gode vine vil forsvinde.

Få kunder og flere butikker
Andre var dog med på at tiderne var skiftet. Otto på 79 år fortalte, at han flyttede ind i højhuset i 1970, og at Irma dengang var stort set den eneste dagligvarebutik i nærheden, mens han tog en tår af sin kop.
– Men nu er der kommet så mange andre forretninger, som er billigere. Men Irma har jo nogle ting, som de andre butikker ikke har. Der er dog for få kunder nu, kan man se, og det er derfor de ikke kan køre videre, mente han.

Også Lina på 26 år havde tid til en hurtig kop kaffe, efter at indkøbene var overstået.
– Jeg synes at Irma har nogle interessante varer, som man ikke finder andre steder. Man er gode til at tænke lokalt – som TænkSmåt -kampagnen i 2020. Det kan godt være at deres priser generelt er høje, men når der er et tilbud, så er de gode, fortalte hun, inden hun hastede videre.
