I sidste års Sommerballet lå Selene Muñoz' optræden først i forestillingen. I år sætter hun et effektfuldt punktum.
Der er god grund til, at den 23-årige flamenco-danser, der har en dansk mor og spansk far, får det sidste ord – eller rettere den sidste stampen med de knaldrøde flamenco-sko.
Publikum, der oplevede hende i 2011, havde tydeligvis glædet sig til gensynet.
Og Selene skuffede dem ikke. I et vildt danseorgie tog hun publikum med storm – og holdt dem i et jerngreb. Hun blev akkompagneret af fire mandlige dansere i outsiderens kamp for at få lov til at gå sin egen vej, men mændene havde ikke en jordisk chance. Her herskede Selene Muñoz. Det var hendes soloridt i et hæsblæsende tempo. Når hun vrikkede med skulderen, gik der vibrationer ud i rummet, og helt oppe på balkonen fornemmede publikum hendes længsler og passion.
Ifølge Belleveu Teatret tager 'Outsider' udgangspunkt i begrebet og tilstanden af at føle sig udenfor. Det starter med den lidende Thomas Holm Radil, der hjemsøges af afskens kryb og vederstyggeligheder, og følges op af et technonummer med sortklædte desperadoer og kvindelige kamikaze-selvmordspiloter. Effektfuldt, morsomt og fuld af energi.
Efter pausen gik Selene Muñoz på scenen, og ikke kun for at bevise, at hun er en af verdens bedste flamencodansere. Hendes samspil med den svenske slagtøjsspiller og percussionist Stephan Jarl i 1. sals højde var et af aftenens højdepunkter.
Årets sommerballet både underholder og blander de kreative udtryk inden for dans på en elegant måde.
Men forestillingen tilhører Selene Muñoz.