Efter en lang karriere med ledende positioner i flybranchen udgiver Stig Næsh Hendriksen 23. marts bogen ’Lederskab i øjenhøjde og den menneskelige faktor’. En metode fra cockpittet kaldet ’human factor-training’ kan nemlig komme langt flere end blot flypassagerer til gavn, lyder det fra forfatteren.
“Netop denne metode kan også bruges i mange andre situationer på landjorden – under konflikter på kontoret, i bestyrelseslokalet eller når det brænder på hjemme i køkkenet,” siger Stig Næsh Hendriksen i en pressemeddelelse fra forlaget ’Skriveforlaget’.
I bogen, der systematisk kombinerer adfærdsteori, viden om hjernen og ledelsesteori med egne erfaringer, giver han nu sin viden videre. Stig Næsh Hendriksen er uddannet i luftfart hos SAS i 1965, og har siden arbejdet med transport og luftfart og fra 1978 og frem i forskellige lederstillinger.
“Et simpelt spørgsmål, som chefer kan stille deres medarbejdere i øjenhøjde er: Hvad er den mest sandsynlige næste ulykke her? Hvordan ved vi det? Hvad har du gjort ved det?,” fortæller Stig Næsh Hendriksen og fortsætter:
“Det er simple spørgsmål. Men tricket går på systematisk at forstå den menneskelige faktor og dens betydning for situationsforståelsen, beslutninger og kommunikationen, og så også at uddelegere ansvar. Det handler om at opbygge forståelse og viden hos medarbejderne, der gør dem i stand til at reagere mere rationelt og systematisk i stedet for impulsivt,” siger Stig Næsh Hendriksen.
Mød forfatteren
Du kan møde forfatteren, når han lørdag 25. marts fra klokken 11.30 signerer bøger i Bog & Ide på Jægersborg Alle.
Derudover har du også mulighed for at møde Stig Næsh Hendriksen 29. marts klokken 14.30 til 16.30 hos restaurant IZUMI på Jægersborg Allé, hvor der er bogpræsentation.
Jk