Du køber det, du kender. Det gælder for dig og mig, og det gælder ganske sikkert også for de tørstige franskmænd, der normalt vil vælge en limonade fra Lorina eller en iste fra PureThé, når de skal have slukket tørsten.
Fremover vil den væsentligste forskel være, at de to varemærker – sammen med InFreshhh – er ejet af Royal Unibrew-koncernen, der har hovedsæde på Faxe Allé i Faxe.
Royal Unibrew har nemlig for den nette sum af 660 millioner kroner købt læskedrik-fabrikanten Geyer Fréres, der har en markedsandel i omegen af 33 procent på det franske marked for limonade. Dertil kommer at en stor del af selskabets omsætning kommer fra eksport af læskedrik til USA.
Med købet regner ledelsen hos Royal Unibrew med at årsresultatet for 2018 bliver en smule bedre end hidtil antaget.
Det er kun to uger siden Royal Unibrew skrev under på en købskontrakt på selskabet Bev. Con., der blandt andet står bag kendte mærkevarer som Cult og Mokai.
– Med købet forventer vi at kunne opnå øget distribution og aktivering af Cult-porteføljen, og dermed at skabe værdi for vores aktionærer, skrev koncerndirektør Hans Savonije dengang i den medfølgende presse-meddelelse.
Denne gang handler købet af franske Geyer Fréres blandt andet om at styrke salgskanalerne i Frankrig ved at skabe en niche-platform.
Det er groft sagt lettere at få dine andre produkter ud på hylderne i butikkerne, hvis du allerede er et kendt ansigt; hvis du i forvejen leverer en vare, kunderne vil have.
Og så passer det også godt til Royal Unibrews strategi at have mere end et skud i bøssen.
– Vi skal altid have et relevant produkt til enhver lejlighed, har finansdirektør Lars Jensen tidligere forklaret.
Eller med koncerndirektør Hans Savonijes ord:
– Vores forbrugere og kunder er i centrum af alt, hvad vi gør.
Sidste år overtog Royal Unibrew det italienske læskedrik-firma Terme Di Crodo til en pris svarende til den, der netop er givet for Geyer Fréres; 600 millioner danske kroner.
Det betød samtidig, at Royal Unibrew med ét slag fordoblede sin omsætning på det italienske marked. Det er håbet, at det franske opkøb kan have samme effekt.
Imens er mindre ombygninger hjemme på Faxe Allé med til at fremtidssikre Royal Unibrew. Og produktporteføljen; den kommer nok kun til at vokse indtil Royal Unibrew er førstevalg uanset om du er tørstig efter en øl, en vand eller energidrik.
Artiklen her blev bragt i Dagbladet Ringsted, Dagbladet Køge og Sjællandske Næstved fredag 13. juli.
Du kan købe adgang til at læse resten af dagens avis på linket her: sn.dk/kobeavis
Det koster en 20'er for en dags-adgang