Trods vækst i stomiforretningen nedjusterer Coloplast forventninger

Det danske selskab havde både vækst i omsætning og driftsresultat i første kvartal. Salget i Kina udfordrer.

Trods vækst i omsætningen ender Coloplasts resultat for første kvartal i 22/23 syv procent under resultatet for samme periode året før. (Arkivfoto).

Trods vækst i omsætningen ender Coloplasts resultat for første kvartal i 22/23 syv procent under resultatet for samme periode året før. (Arkivfoto).

På trods af "stærk momentum i stomiforretningen" nedjusterer Coloplast forventningerne til omsætningen i regnskabsåret.

Nu forventer det danske selskab en rapporteret omsætningsvækst på 9-10 procent mod tidligere 11-12 procent.

Det fremgår af Coloplasts regnskab for første kvartal i det skæve regnskabsår 2022/2023, som er blevet offentliggjort fredag morgen.

Coloplast producerer blandt andet produkter til sårpleje og stomi- og inkontinenspatienter. Selskabet er en del af det danske C25-indeks.

I regnskabsårets første kvartal, der tæller de sidste tre måneder af 2022, steg selskabets rapporterede omsætning med 18 procent til 6,1 milliarder kroner.

Den organiske vækst, der ikke inkluderer selskabets opkøb og dermed viser udviklingen i den oprindelige forretning, lød på 7 procent.

Her har især forretningen inden for stomi og urologi trukket væksten op. Urologi handler om sygdomme i urinvejene og mandens kønsorganer.

– Jeg vil gerne fremhæve et stærkt resultat i vores amerikanske stomiforretning, hvor vi fortsætter med at styrke vores position i markedet, siger Kristian Villumsen, der er administrerende direktør i Coloplast i en pressemeddelelse.

Ifølge regnskabet har stomiforretningen haft fremdrift i alle regioner undtagen Kina.

I Kina er salget fortsat stærkt præget af covid-19, som medfører færre operationer og mindre salg til landets hospitaler.

I forbindelse med kvartalsregnskabet lancerer Coloplast også et nyt mandekateter, der ifølge regnskabet "sætter en nystandard for tømning af blæren".

Kateteret forventes at være tilgængeligt på nøglemarkeder i løbet af de næste 12 måneder.

På trods af vækst ender resultatet for første kvartal på 1,13 milliarder kroner efter skat. Det er syv procent mindre end resultatet for samme periode året før.

/ritzau/