Med en af Danmarks største mobilkraner, der strakte sig 52 meter i vejret, blev de nye gangstibroer på Rungstedvej over Kystbanen fredag hejst på plads – oven på de ligeså nystøbte bropiller.
Ugebladet overværede fra morgenstunden det imponerede arbejde, hvor kranfører Kasper Reng i den 750 tons store maskine og et team af folk fra entreprenørfirmaet Zacho-Lind A/S med centimeters nøjagtighed fik de tonstunge betonelementer på plads – i hvad, man godt kunne kalde – 'i et snuptag'. Sådan så det ud, vægt og størrelse taget i betragtning. I alt tre broelementer på hver side.
Det er Hørsholm Kommune, der har stået renovering af stibroerne (selve vejbroen hører under Banedanmark) og projektet står i 12 millioner kroner. Udført af Zacho-Lind A/S og COWI.
"Det var en stor og vigtig milepæl i dag. Monteringen af broelementerne er en stor opgave, der blev udført roligt og præcist fra entreprenørens side. Vi er glade for, at projektet godt skrider frem, så vi bliver færdige til tiden," siger projektleder Johanne Leth Nielsen, Vej og Park i Hørsholm Kommune, der også overværede arbejdet.
Stibroerne, der sidder på hver side af kørebane og cykelsti, var nedslidte, og det kunne ifølge Johanne Leth Nielsen ikke længere svare sig at reparere dem.
Derfor valgte man at udskifte både fundament, søjler og selve brodækkene samtidig med, at Banedanmark alligevel skulle renovere Kystbanesporene, og hvor togtrafikken var indstillet og erstattet af togbusser.
Tilbage i maj blev det forberedende arbejde med stibroerne indledt, og da Banedanmark lukkede for togtrafikken begyndte nedrivning af de eksisterende stibroer, hvorefter man i løbet af juli har støbt nyt fundament og søjler, så de kunne være klar til fredagens montering af selve broelementer, tre styks på hver siden i en samlet længde på 30 meter.
Arbejde har af to omgange betydet, at broen har været spærret for al trafik.