Saab Automobiles tidligere ejer, den hollandske sportsvognsproducent Spyker, og den kinesiske industrikoncern Youngman, som tabte budstriden om Saabs konkursbo, gør nu fælles sag.
De har underskrevet en rammeaftale om at etablere to fælles virksomheder. Det ene etableres fra bilplatformen Phoenix, som blev udviklet hos Saab inden konkursen, og som Youngman betragter sig som licensejer af.
Selskabet, som skal hedde Spyker Phoenix, skal udvikle og bygge luksusbiler, som bygger på platformen, hedder det i en pressemeddelelse.
I det nye selskab Spyker Phoenix skal Youngman eje 80 procent og Spyker de sidste 20 procent.
De kommende biler, som planlægges, skal være mere luksuøse end sammenlignelige Saab-modeller. Der kan blive tale om produktion i både Europa og Kina.
Både Spykers administrerende direktør, Victor Muller, og Youngmans direktør Pang Qingnian, erklærer sig tilfredse med aftalen.
– Med denne rammeaftale lægger Youngman og Spyker grunden til et mere intensivt samarbejde, hvor vi vil nå de mål, som vi havde som partnere i Saab Automobile, siger Victor Muller.
Pang Qingnian kommenterer aftalen på denne måde:
– Vi har hele tiden følt, at et samarbejde med Spyker skulle fortsætte, selv efter at vi uretfærdigt tabte muligheden for at omstrukturere Saab som en fungerende virksomhed og udvikle dets virksomhed, men vi sikrede Saabs teknik, siger Youngmans direktør og tilføjer:
– Med denne aftale kommer mange af vores oprindelige intentioner med Saabs varemærke til at kunne blive virkelighed.
Da Youngman gik ind med penge i Saab i efteråret 2011 for at redde selskabet, blev rettigheder til Phoenix-platformen stillet som sikkerhed.
Men det var en licens, som ikke kun var til Youngman, og platformen, som grundlaget for en bilmodel betegnes, var langt fra færdig.