
Det er en traditionsrig Solrød-virksomhed, der gemmer sig lidt på en sidevej på vejen gennem Solrød Landsby. Solrød El-forretning har ligget her siden 1960'erne, hvor Christian Hansen etablerede virksomheden. I dag er det sønnen, Jens Hockerup Hansen, som overtog virksomheden i 1998, der tager imod.
Siden etableringen af virksomheden er der sket en masse, for Solrød El er en succesfuld virksomhed, der følger med udviklingen. Oprindeligt var en stor del af firmaet selve forretningen, hvor man kunne købe både lamper, komfurer og alskens andre elektriske apparater. Men nu om dage er firmaet baseret på elinstallatør-opgaver og er kendt over det meste af Solrød, hvor Solrød Kommunes Ejendomscenter er en af mange faste samarbejdspartnere. Omkring 90 procent af firmaets opgaver løses da også i Solrød.
– Og så skal man jo opføre sig ordentligt, som elinstallatør og indehaver Jens Hockerup Hansen siger med et glimt i øjet.
For det er et kerneelement i virksomhedens forretningsstrategi at blive opfattet som professionel og troværdig og have et godt forhold til kunderne. Og det er lykkedes, for opgaver er der nok af – endda så mange, at der kunne ansættes én elektriker mere.
Mangler arbejdskraft
Men det er svært at finde kvalificerede faglærte efterhånden, for der er kommet gang i hjulene siden den globale krise, og håndværkerne rundt omkring i landet har fået mange opgaver.
– Der bliver ikke udlært nok lærlinge, og det er et stort problem i både min og andre brancher, siger Jens Hockerup Hansen.
Han tager da også selv sin del af opgaven og har relativt mange lærlinge i forhold til udlærte svende. Det er til, dels fordi det er en stor hjælp til visse opgaver at være to om det, men det er i lige så høj grad for at løfte sin del af den nationale opgave, der ligger i at skabe tilstrækkeligt mange lærlingepladser.
– Vi er meget bevidste om at kunne tilbyde så mange lærepladser som muligt, det er jo et fælles ansvar, siger Jens Hockerup Hansen.
Nye tider og systemer
I årene siden overtagelsen har Jens Hockerup Hansen arbejdet på at tilpasse virksomhedens profil og kompetencer til at matche flest mulige opgaver og har nu implementeret et ordrestyringssystem, som frigør meget tid for ham selv.
– Jeg har brugt alt for meget tid på kontoret, og det er rart, at jeg nu i stedet kan bruge mere tid på at komme ud til kunderne, slutter Jens Hockerup Hansen af, inden han tager afsked med sine gæster og vender tilbage til arbejdet.